Trafikverkets beslut om fartbegränsning till 80 kilometer i timmen är ett enkelt och billigt sätt att försöka visa handlingskraft för att öka trafiksäkerheten. Men behovet av mer långsiktiga lösningar minskar inte för det.
Det största problemet på våra vägar i dag är antagligen den tunga trafiken. Omkörningsolyckor och lastbilshaverier kommer inte att minska i frekvens genom att byta siffror på förbudsmärken och fler fartkameror.
Bättre vägar och genomfartsleder genom en stad som vår egen är enda hållbara lösningen. Men vart går det mesta av anslagen i dag?
Vid ett ”slölyssnande” till radions Ekonomiekot Extra – medan jag körde bil – nämndes två pågående projekt: 100 miljarder kronor hittills för förbifart Stockholm och 30 miljarder kronor enbart för projektering av en snabbtågförbindelse mellan Stockholm och Linköping.
Skrev vid hemkomsten ett brev om detta till de flesta av länets riksdagsmän, men har ännu inte fått ett enda svar.
Stefan Holmberg, Skellefteå