Insändare: Busstrafiken – beprövad erfarenhet slängdes på soptippen

Foto: Lars Eriksson

Samhälle och välfärd2019-09-27 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Det finns ett uttryck som flitigt används i olika sammanhang i Sverige, beprövad erfarenhet. Sjukvård, till exempel, förlitar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet. Dessa visdomsord gäller inte den nya busstrafiken i Skellefteå kommun. Här är det istället precis tvärtom, all beprövad erfarenhet har slängts på soptippen.

Någon på Skellefteå kommun (eller är det möjligen en konsult?) har dragit några raka linjer genom kommunen och bestämt att trafiken ska gå efter dessa streck. Var folk bor eller stiger på har inte haft någon betydelse. I egenskap av busschaufför har jag nu kört några veckor efter den nya linjedragningen. Varje dag bjuder på häpnadsväckande erfarenheter. Låt mig ge några exempel:

· ”Arbetarturen” till Boliden tidigt på morgonen går inte längre genom Bolidens industriområde. Uppgivna resenärer försöker nu hitta andra lösningar.

· ”Arbetarturen” till Rönnskär från Bureå är också borta. Inte så många resenärer, men ack så trogna.

· Varuträsk: var är den förarlösa matarbussen någonstans?

· Bussar till och från Byske har slutat gå in i Kåge, där det under hela dagen nästan alltid stiger på folk. Istället går många turer till och från Byske tomma. Och hör och häpna - nu finns matarbussar (tomma, eller näst intill tomma sådana) till Ostvik och Östanbäck, med utgångspunkt från Kåge. I stället för att ordinarie turer ibland går förbi de nämnda orterna.

· Renholmen har blivit utan trafik. Av vilken anledning?

· Nyhamn trafikeras inte längre, där det ofta är på- och avstigande hela dagen. Istället ska Örvikenbussen stå och vänta vid Sundgrundsbron, ibland tio minuter, innan Örvikenresenärerna får åka hem. Själv har jag numera börjat köra bakvägen istället.

Exemplen kan mångfaldigas, nästan utan slut.

Tidtabeller och turdragning har ändrats försiktigt genom åren, just grundat på beprövad erfarenhet. Nu har motsvarigheter till managementbolaget Boston Consulting Group får styra och ställa, i tron att Skellefteå kommun är en miljonstad, utan att lyssna till de som har just den beprövade erfarenheten: trafikledare och chaufförer.

Hela denna soppa kryddas med att Skellefteå buss fått hyra in andra bussbolag för att köra olika turer och linjer. Till och med taxi lånar ut bilar på helgerna. Vilken taxa går det på? Knappast färdtjänsttaxa. Jag hoppas, hoppas att beprövad erfarenhet får komma tillbaka.

Göran Lundin, Skellefteå