Insändare: Bussomläggningen – slå ihop regionaltrafiken med stadslinjebussarna

Foto: Lars Eriksson

Samhälle och välfärd2020-01-30 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Det är uppenbart att det efter bussomläggningen finns stora brister i dagens kollektivtrafik. Byar har tappat bussanslutningen, nedskärningar har skett och överfulla bussar kan skådas på vissa linjer. Jag ser en ganska enkel lösning för att kunna binda ihop Skellefteå med orterna runt staden och samtidigt kunna avlasta lokaltrafiken.

Genom att köra dagens regionaltrafik på samma sätt som lokaltrafiken, skapas ökad trafik på sträckorna där det verkligen krävs. Min tanke om linjedragningar:

Linje 1: Stannar på sjukhuset för att sedan fortsätta på sin vanliga väg. 20-minutersfrekvens under högtrafik respektive 30-minuters frekvens under övrig tid.

Linje 2: Vänder direkt i centrum. 20- respektive 30-minutersfrekvens.

Linje 3: Ingen ändring. 20- respektive 30-minutersfrekvens.

Linje 4: Centrum – Bergsbyn via Moröhöjden (som innan omläggningen). Går endast under högrafik med 20-minutersfrekvens för att avlasta linje 1 och 2.

Linje 5: Bureå – Anderstorpsgymnasiet – centrum – Erikslid c – Solbacken E 4 – Byske. 60-minutersfrekvens vid högtrafik, varannan timme övrig tid.

Linje 6: Örviken – Anderstorpsgymnasiet – centrum – Medle. 60-minutersfrekvens vid högtrafik, varannan timme övrig tid.

Linje 7: Burträsk – Hjoggböle – Anderstorpsgymnasiet – centrum – Boliden – Jörn. 60-minutersfrekvens vid högtrafik, varannan timme övrig tid.

Linje 8: Burträsk –Skråmträsk – centrum – Erikslid c – Solbacken E 4 – Kåge – Kusmark – Sandfors – Fällfors. 60-minutersfrekvens vid högtrafik, varannan timme övrig tid.

Linje 9: Dagens linje 8 (nattbussen mot Skelleftehamn).

Linje 211, 217, 229 och 260: Ingen förändring.

Att låta alla turer gå via centrum skapar fler resmöjligheter till samma område. Genom att skapa en reseplanerare, karta och bra tidtabeller ökas busstätheten inom stan.

Ett stort fel i dagens system är att all kollektivtrafik avgår samtidigt från stan. Detta skapar köer och ger ingen systemeffekt. Att istället låta avgångarna gå delat från varandra innebär i teorin att linjer som Lejonströmsskolan – centrum skulle kunna få en buss var tolfte minut under högtrafik samt Anderstorpsgymnasiet – centrum var tionde minut under samma tid.

Pendlare