Insändare: Bussomläggningen – drabbar glesbygden utan att gynna stadsborna

Bygget av laddstation på Fäbodgatans busshållplats.

Bygget av laddstation på Fäbodgatans busshållplats.

Foto: Lars Eriksson

Samhälle och välfärd2019-10-22 06:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Bygget av laddstation på Fäbodgatans busshållplats.

Jag har fram tills nyligen varit väldigt nöjd med busstrafiken i Skellefteå och är fortsatt anhängare av målet att öka den på biltrafikens bekostnad. Men nyligen har Skellefteå Buss ledning agerat väldigt oskickligt. Dels handlar det om bussomläggningen som drabbat glesbygden, utan att det gynnat oss stadsbor. Särskilt dåligt för dem som bor på Morön och Moröhöjden, men även de som åker med den kanske mest trafikerade linjen mellan Anderstorp och Solbacken har nu färre avgångar att välja på än i fjol.

Sedan har de av oss som bor på Fäbodgatan och Hemmansgatan tillsvidare (vad det mer konkret betyder vet ingen) fått hållplatserna avstängda för bygge av laddstation. Vilket för de boende på Fäbodgatan innebär nästan två kilometer gång, tur och retur. Varför kan inte laddstationen placeras vid Skellefteå Buss parkering vid Norrvalla? Varför är det bättre att ha bussarna stående längs vägen in på Frögatan än den vid Fäbodgatan?

Många av oss trogna bussresenärer från Anderstorp är arga över hur vi behandlats. Vilket kommer att göra oss mindre benägna att välja bussen

Besviken bussresenär

Svar direkt

Omdragningen av busstrafiken i kommunen som skedde den 19 augusti var en del av den kollektivtrafikutredning som beställdes och genomfördes av Skellefteå kommun. Vi är medvetna om att utbudet på linje 1 är lägre än fjolårets vintertidtabell, men vi jobbar fortfarande med rekrytering för att komma upp i den nivå som uppdraget kräver, nämligen kvartstrafik. När man nämner ordet utbud vill jag också poängtera att utbudet totalt sett ökat med omdragningen som genomförts, då det numera också finns en koppling mellan lokal och regiontrafik.

När det gäller hållplatserna som för tillfället byggs på Fäbodgatan, inför elektrifieringen av linje 1, innebär det framkomlighetsproblem för oss under byggtiden. Förslagen som inkommit om att bussarna ska vända vid de garage som finns inne på Fäbodgatan anser vi i vår riskbedömning vara ett dåligt alternativ, då vi vill sätta säkerheten främst och inte ha backande bussar inne i bostadsområdet. Varför Frögatan valdes som änd- och starthållplats under byggtiden är att chaufförerna säkert och utan backning kan vända i rondellen vid Gymnasievägen.

Anledningen till varför det byggs laddstationer i början och slutet av linjen är av den anledningen att elbussar måste laddas vid ett flertal tillfällen under dagen och inte har samma räckvidd som gas- och dieselbussar. Vi ber om överseende under byggtiden för elektrifieringen av linje 1.

Kristoffer Hedenström, trafikchef samt tillförordnad vd, Skellefteå Buss