Hjälp som ska underlätta - men hjälp vad krångligt

Foto: Gorm Kallestad / NTB / TT

Samhälle och välfärd2019-01-12 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Vilka går med rullatorer? Vilka behöver hjälp med trapphiss, dörröppnare, elrullstolsförråd, specialtoaletter, trösklar, stödhandtag med mera? Jo, de flesta är pensionärer.

Hjälpen är välbehövlig och man tar tacksamt emot den. Ett läkarintyg på ett handikapp duger inte, utan kommunens arbetsterapeut gör ett hembesök för att bedöma vilken hjälp som kan behövas. Det har varit skönt att få hjälp med sin bostadsanpassning och livet blev enklare. Men ...

För ett par dagar sedan kom ett brev till den som fått hjälp och bostadsanpassningsbidrag.

Från den 1 januari 2019 är du betalningsansvarig för reparationer och service av den bostadsanpassning du fått.

* Du ska själv kontakta en reparatör om det behövs.

* Besiktning/service görs löpande.

Fakturan kommer direkt till dig som fått anpassningen.

* Vem kontaktar man vid en skada? Hur vet man om den är omfattande? (Då måste först kommunen kontaktas!)

* När sker besiktning eller löpande service? Hur ofta? Vad kostar det?

* Fakturan ska betalas och sedan ska en kopia av den betalade fakturan skickas in till kommunen - tillsammans med ansökan om reparationsbidrag. Då beslutar kommunen om man ska få bidrag eller inte och skickar ett skriftligt beslut till dig om det.

* Hur skaffar man en kopia om man saknar skanner? Hur visar man att fakturan är betald?

* Var skaffar man ansökan om reparationsbidrag? Hur lätt är det fylla in den?

* Täcker bidraget utlägget på fakturan? När/hur får man ersättning för utlägget?

* Om man inte har pengar till fakturan? (Då skicka man fakturan till kommunen.)

Varför börjar det kännas jobbigt att få en hjälp av kommunen med sin bostadsanpassning?

Jag känner mig gammal och tycker inte om när det går från något enkelt till ett virr varr!

Pensionen är inte så väl tilltagen, så en oväntad utgift kan bli ett stort problem.

Men åldern kommer krämporna och hjälpbehoven ökar.

Trött och orolig pensionär

Svar direkt

Jag förstår att du känner oro men vill försäkra dig om att ingen ska behöva vara bekymrad över sin bostadsanpassning. I sak är det ganska lite som förändras.

Den nya lagen från juli 2018 tydliggör att det är du som ägare av anpassningen som ska stå för reparationer och underhåll.

Tidigare gick fakturorna efter service, reparation eller besiktning direkt till oss på kommunen.

Vi som myndighet kan dock inte längre betala ut bidrag till reparation och underhåll utan en ansökan och ett beslut. Det kan verka onödigt krångligt, men så är lagen.

Bidrag kan beviljas till service, reparation och besiktning av tekniskt avancerad utrustning som till exempel hissar, dörrautomatik, specialtoaletter och elrullstolsförråd. Precis som förut bedöms rätten till bidrag utifrån skadans orsak. Du har samma möjlighet till bidrag som tidigare, men förfarandet är annorlunda.

För åtgärder som t.ex. stödhandtag, trösklar, duschkabin m.m. får du inte bidrag till reparationer. Underhåll ska skötas av den enskilde. Detta är inget nytt utan har alltid varit så.

Service och besiktning sköter hissfirmorna löpande utan att du behöver göra något. De kommer att förse dig med ansökningsblankett och kanske kan de bistå med kopia på fakturan också om du önskar det. Blir det problem med detta är du välkommen att vända dig till oss på bostadsanpassningen så hittar vi en lösning. Du kan kontakta oss via kommunens kundtjänst.

Om du skulle få en faktura på ett belopp du inte kan betala själv ska du skicka in den till oss omedelbart. Vi ska göra allt vi kan för att se till att du har pengarna så pass snabbt att du kan betala fakturan i tid. Men det är förstås under förutsättning att det är en bidragsberättigad åtgärd.

Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på bostadsanpassningen via kundtjänst.

Jörgen Lindkvist, Verksamhetschef, Skellefteå kommun