Varför sandas det inte bättre genom stan?

Foto: Norran

Politik2019-02-20 06:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Min fråga gäller underhållet av gator och vägar i centrala Skellefteå.

Vad är det som gör att ni är motståndare till att sanda E 4, norrgående körfält från Viktoriabron till Kanalgatan och E 4 södergående körfält från rondell till Kanalgatan?

Här står det väldigt ofta lastbilar som inte kan starta i uppförsbacke och vägen är som en isbana.

Vad är problemet med halkbekämpning med sand för dessa korta men viktiga sträckor?

Ni sprättar ut sand i en del rondeller, vilket är bra, men inte E 4 mest kritiska del genom Skellefteå.

Observant bilist

Svar direkt

Vi är inte motståndare till att sanda men i backar och korsningar med start och stopp i kombination med varma däck får man problem på vintern trots halkbekämpning.

Under nederbörd har åtgärderna en sämre effekt men i vanliga fall arbetar vi med förebyggande åtgärder för att få bästa möjliga väglag.

Även vi har noterat detta och håller på att se över hur vi kan lösa problemet på kritiska sträckor vid vissa besvärliga situationer.

Stina Sundberg, Projektledare på Trafikverket, Driftområde Skellefteå Norra

Långa köer på E 4 i centrala Skellefteå – fem stillastående lastbilarPolisen: Problemet ligger i konstruktionen