I den fördjupade översiktsplanen över Skelleftedalen, Skellefteå 2030, som antogs vid senaste kommunfullmäktige finns många intressanta saker. Bland annat en karta över norra och södra delarna längs älven.
Där finns Stadsholmen inritad, uppströms Parkbron. Den når upp till den tänkta centrumbron. I handlingen står det bland annat ”Stadsholmen mitt i älven blir en grön rekreationsyta för kultur- och fritidsaktiviteter”.
För att kunna bygga Stadsholmen behövs en rejäl bro för att transportera ut fyllnadsmassor som behövs för att bygga holmen. Detta förklarar varför Socialdemokraterna och Vänsterpartiet så envist håller fast vid att bygga centrumbron bums.
När bilarna från Northvolt kör in efter Norra Järnvägsgatan är det enklast att fortsätta rakt fram till Lasarettsvägen, svänga ner och över centrumbron, ta Tjärnvägen ut till rondellen vid Tjärn och vips är man ute på E 4 söderut. På detta viset får vi lite mer liv och rörelse väst på stan.
Och dessutom kommer behovet av en flytt av E 4 att minska radikalt. Detta kommer att spara pengar åt Trafikverket som de kan använda till mer angelägna projekt, som en flytt av E 4 förbi Umeå eller höghastighetståg mellan Stockholm och Malmö.
Ren luft