Insändare: Gör som kineserna – satsa på vätgasbilen

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Politik2019-03-27 06:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Varför har regeringen , läs Miljöpartiet, valt bort vätgas?

Vätgasbilen är en elbil där batterierna är utbytta mot en vätgastank och en bränslecell. I  bränslecellen omvandlas vätgasen till elström, värme och vattenånga. Elströmmen går till driften av elmotorn, värmen ventileras bort och vattenånga blir till harmlösa avgaser.

Flexibiliteten är stor eftersom vätgas kan produceras ur många typer av energikällor. Man har nyligen lyckats tillverka vätgas ur solenergi med en ny katalysator som spjälkar vatten till syre och vätgas på ett effektivt och miljövänligt sätt. Nackdel idag är naturligtvis att tankställen saknas.

Inom industrin har vätgas använts i över hundra år, vilket gör att det finns stor erfarenhet och kunskap om hur gasen hanteras på ett säkert sätt. Vätgasbilen räckvidd ligger runt 70 till 80 mil på en tank. Det slår alla elbilar. En annan fördel är att det tar fem minuter att tanka fullt igen, till skillnad från en elbil som trots snabbladdare behöver åtminstone 30 minuter för att fylla på batteriet till 80 procent.

I norrländsk vinterkyla påverkas en ­elbils räckvidd negativt eftersom det kostar energi att värma kupén. Den effekten blir mycket mindre, i princip försumbar tack vare bränsle­cellens värmeöverskott.

Den kinesiska regeringen har i sin senaste femårsplan lyft fram vätgas och bränsleceller som ett prioriterat alternativ för att genom elektrifiering minska vägtrafikens utsläpp av koldioxid och hälsovådliga ämnen. De tidigare subventionerna för batteridrivna elfordon kommer att upphöra redan 2020 och istället har den kinesiska regeringen infört stora subventioner för fordon som elektrifierats med hjälp av vätgas och bränsleceller.

Boende i kallt klimat