Visst är det egendomligt när man ser Trafikverkets prioriteringar. Umeå fick för några år sedan en ny E 4-sträckning utanför stadskärnan, där man med hjälp av åtta cirkulationsplatser rundar staden. Nu väljer man att bekosta en ringled i Umeå, innan man har bekostat en ny E 4-förbifart utanför stadskärnorna i Skellefteå, Örnsköldsvik och Härnösand.
I Skellefteå skulle man kunna göra en E 4-förbifart med endast fem cirkulationsplatser, om man tar bort anslutningarna från Gymnasievägen, Rosgatan, Strågatan, Krongatan och Höjdgatan. Man skulle då få följande cirkulationsplatser:
· E 4 söder – Burträskvägen
· Nya E 4 – Bockholmsvägen
· Järnvägsleden – Östra leden
· Torsgatan – Östra leden
· E 4 norr – Östra leden
Gör sedan 2+1-körfält i norrgående riktning från Järnvägsleden till E 4 norr och 2+1-körfält i södergående riktning från Järnvägsleden till E4 söder. Kan man sedan låta Martinssons göra en bron över älven i limträ, kan man eventuellt söka EU-stöd med miljömässiga argument.
Att lösa förbifarten med hjälp av cirkulationsplatser bör minska kostnaden rejält, i jämförelse med planskilda korsningar. Ett ytterligare argument för att tidigarelägga förbifart i Skellefteå måste vara den kommande batterifabriken. Vi kan alla förutspå det kaos som det annars kommer att bli i korsningen Torsgatan/Östra leden.
Argumentgivaren