Insändare: Busstationen – en farlig trafikmiljö

Foto: Lars Eriksson

Politik2020-02-20 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

När kommer den första olyckan vid nya busstationen i Skellefteå att inträffa? Det finns många riskbeteenden och omständigheter som gör trafikmiljön farlig där:

· Vissa busschaufförer och många bilförare håller hög fart på Södra Järnvägsgatan, mellan Stationsgatan och Lasarettsvägen.

· Endast ett övergångsställe finns och det är obevakat, men de flesta trafikanter ignorerar mig när jag står och väntar på att få gå över, trots att jag som gående har företräde.

· Många gående korsar gatan var som helst, utom på det enda övergångsstället.

· Att som gående försöka korsa Stationsgatan vid gamla järnvägsstationen bör helst undvikas, eftersom det är förenat med livsfara, särskilt vid halka på grund av markens lutning.

· Även cykel- och gångbanan på norra sidan av Södra Järnvägsgatan lutar kraftigt och smältvatten rinner från snöhögarna på järnvägsstationens bilparkering. När vattnet fryser till är det glashalt och vi gående måste dessutom gå på skrå.

· Bilar stannar var som helst för att släppa av eller vänta på busspassagerare, trots förbudsskyltar.

· Vid bussarnas in- och utfarter blir det väldigt halkigt för gående och cyklister som tar sig fram på den korsande gång- och cykelbanan.

Det behövs fler övergångsställen, helst ett bevakat, sänkt hastighetsbegränsning till 30 kilometer i timmen samt allmän skärpning hos samtliga trafikanter – innan en allvarlig olycka händer.

Sofia Henricsdotter, Skellefteå