Mitträcke är ett måste mellan Skellefteå och Umeå.
Måndag morgon kl 08.33. På väg till Umeå i tjänsten. Ymnigt snöfall. Snömodd på E 4. Inte ovanligt i mitten av mars – vi är ju ändå i Norrland.
Passerar Klintsjön. Här saknas mitträcke. Ser en mötande lastbil. Det är något som inte stämmer. Är det släpet jag ser? Samtidigt som hytten? Ja. Ekipaget rör på sig.
Det rör sig snabbt. Riktigt säkert att det är släpen som kommer på min körbana?
Ja. Nu mycket närmare. Väldigt lång släp. Uppfattar att det är en trailer som kanar tvärs över båda vägbanorna. Utan kontroll. Snabbt beslut krävs. Fortsätta på vägen innebär kollision och ridå. Vilka alternativ finns? Det tunga fordonet närmar sig snabbt. Styra ut i diket?
Det bjuder emot att medvetet styra ut i diket med hyrbilen. Är det verkligen en trailer som kommer – över hela vägens bredd? Ja. Inte plats för båda. Riktigt nära nu. Bortom all räddning. Hur mycket tål bilen jag sitter i? Vad finns i diket? Vägräcke under snödrivan? Något annat hinder?
Väljer diket före ridå. Baklysen sladdar förbi på halvmeters avstånd när bilen sitter djupt i drivan. Lastbilens förare häver sladden och fortsätter norrut utan att stanna (jo, du läste rätt).
Bärgning nödvändig. Pratar med ett vittne som stannat. Vad var det som hände? Händelsen väcker ett antal frågor.
Är sträckan mellan Skellefteå och Umeå månne en av de farligaste sträckorna efter E 4 idag? Så många mil utan mitträcke. Ett mitträcke hade antagligen klarat att hålla trailern från mötande trafik. För allas bästa, vänta inte längre med att anlägga 2+l-väg med mitträcke på hela E 4 mellan Skellefteå och Umeå!
En annan fråga är tunga fordon och vinterväg. Listan över incidenter kan, som alla vet, göras lång denna vinter. Gör ansvariga myndigheter det som krävs för att regelverket som finns vad gäller trafiksäkerhet för tunga fordon ska efterlevas?Jonas
Jonas