Vill kommunen har ett levande centrum?

Foto: Alexander Andersson

Not Found2018-05-05 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Jag har köpt Skellefteå kommuns digitala p-pass och har tidigare haft p-skivan.

Jag tycker det var ett riktigt dåligt köp.

Jag parkerar för att göra ett snabbt ärende, loggar in på p-passet, mitt ärende tar tolv minuter. Kör vidare till nästa ställe en bra bit bort och då visar det sig att mina två timmars fri parkering är förbrukade på det första, tolv minuter, långa stoppet.

Döm om min förvåning, det digitala passet gäller alltså inte mer än en gång per dag trots att jag ej utnyttjat mina två timmars fria parkering.

Jag tycker att alla affärsinnehavare i centrum borde gå samman och kräva bättre parkeringsvillkor för deras överlevnads skull. Visst vill vi ha ett levande centrum?

Tills vidare får vi besöka Solbacken med fri parkering. Där kan vi parkera nära butikerna och flytta bilen vid behov.

Hade också varit trevligare att få visa centrum för våra långväga gäster och att göra våra eventuella inköp där.

Marianne

Svar direkt

Det är ingen skillnad i reglerna på p-passet i pappersformat eller i digitalt format. När det första p-passet infördes år 2000 fattade kommunfullmäktige beslut om att det skulle vara giltigt i max två timmar vid ett tillfälle per dygn.

Så samma regel om att det bara gäller vid ett tillfälle per dygn har alltid funnits.

För de som inte har ett p-pass finns möjligheten att i centrala Skellefteå parkera i två timmar och betala för en.

Och då är appen Skepark ett smidigt sätt att betala sin parkering med, man behöver inte stå i kö till en parkeringsautomat och betalar bara för den tid man parkerar.

Anna Burén, verksamhetschef, Parkering, Skellefteå kommun

Läs mer om