Inget blir bättre av en bro vid Nordanåområdet. Varken miljön, bilköerna eller stadsbilden kommer att förbättras.
Ta en promenad och stanna till vid allén intill vattenverket. Se er omkring och njut av musiken, svandammen och lugnet. Se uppbyggnaden av gator och hus runt Nordanå och S Lasarettsvägen. Tänk er nu att 6 000–8000 bilar varje dygn ska färdas på dessa gator. Det är alltså lika många bilar som trafikerar Kanalgatan.
Kanalgatan, med dess bredd och bebyggelse, dess biltrafik och dåliga luft. Flytta över det till den plats där du står. Någon skillnad?
Bebyggelsen är i princip densamma. Det finns inga trafikljus men väl några korsningar. Skillnaden är att gatorna är betydligt smalare än Kanalgatan och att högerregeln gäller. Smalare och mindre, men annars med samma förutsättningar ger inte bättre miljö och mindre bilköer.
När ni ändå står där vid allén, fundera då över hur kommunen kommer att lösa trafiksituationen efter det att bron kommit på plats.
Vart ska bilarna ta vägen när man inser att det inte fungerar med all den trafiken på smågatorna? Det naturligaste, och förmodligen billigaste, valet är att förbinda Nordlandergatan med bron.
Och trots kommunens idoga försäkringar om att Svandammen inte kommer att beröras så försvinner Svandammen ändå.
För trafiksituationen gör att ...
Åsa