Varför betala för det som inte fungerar?

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Not Found2018-03-08 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Från november 2017 till februari 2018 har det varit mycket stora problem med sophämtningen i bland annat Boliden.

Sopkärlen har stått överfulla då ordinarie hämtning uteblivit i flera veckor. Soporna har samlats i drivor kring sopkärlen. Detta har upprepats ett flertal gånger.

När fakturan för sophämtningen kommer så finns, så vitt jag kan förstå, inget avdrag för de tillfällen då sophämtningen uteblivit. Ej heller någon ursäkt eller ens ett försök till förklaring av det inträffade.

Eftersom företag som sköter sophämtningen på entreprenad inte fullföljt sitt åtagande förutsätter jag att vi (kommunen) inte betalar ut samma ersättning som om arbetet hade gjorts som avsett.

Man betalar inte för en tjänst som inte levererats!

* Hur stor reduktion har gjorts gentemot renhållningsföretaget för den aktuella tiden?  Ange i kronor.

* Varför faktureras fastighetsägare samma avgift som om sophämtningen fungerat som avsett?

* Varför har ingen information gått ut till de berörda fastighetsägarna?

Fastighetsägare

Svar direkt:

Vi för en dialog med våra entreprenörer och det har , precis som du skriver, fungerat dåligt med tömningen i vissa områden. Entreprenörens förklaring till den uppkomna situationen ser du i svaret nedan.

Information om den uppkomna situationen har du kunnat få via kommunens kundtjänst.  Flera medborgare har liksom du hört av sig om återbetalning.

Återbetalning är inte aktuell eftersom de av kommunen fastställda reglerna för renhållningsavgiften bygger på kommunens rätt enligt lag att ta ut avgift för sitt arbete samt skyldigheten för kommunen att utföra sin renhållningsskyldighet enligt miljöbalken.

Dessa avgifter är så kallade offentligrättsliga avgifter och därigenom är utrymmet enligt rättspraxis mycket litet att reducera avgiften även om det vid vissa tillfällen inte fungerar helt klanderfritt vid hämtningstillfällena.

Kommunen har dock så långt det varit möjligt försökt att begränsa problemen för fastighetsägarna genom att informera om att ställa ut extra säckar samt att kräva att entreprenören ska hämta trots försenade turer.

Vad gäller vårt avtal med entreprenören så är det en fast summa för körlistan inom hämtningsområdet. Därför har kommunen inte fått någon reduktion från entreprenören.

Vi har en dialog med entreprenören om den uppkomna situationen och den är självklart inte acceptabel.

Agneta Lantto Forsgren,Verksamhetschef, Avfall, Skellefteå kommun

Svar direkt:

Vi ber om ursäkt!  De senaste månaderna har vi drabbats av flera händelser som försvårat och försenat hämtningen av hushållsavfall i några av Skellefteå kommuns yttre områden.

Det började med tekniska bekymmer med en av våra sopbilar i slutet av november. Därefter var ett av våra fordon med om en olycka i början av december, i form av en dikeskörning på grund av halka.

Skadorna blev omfattande och denna sopbil har varit på verkstad för reparationer ända fram tills nu.

Utöver ytterligare tekniska bekymmer och fler perioder av halkigt väglag som gjort att förseningar uppstått, har ett par av våra chaufförer drabbats av sjukdom vilket gjort att vikarier fått hoppa in med kort varsel och dessa har svårare att hitta alla kärl och hämtställen när de kör i områden som är okända för dem.

Efter att ha hämtat hushållsavfallet i Skellefteå kommuns ytterområden ganska bekymmersfritt i många år har den senaste tiden verkligen varit en prövning.

Våra chaufförer i Skellefteå har ställt upp på ett jättebra sätt och jobbat extra kvälls- och helgskift för att vi ska komma ikapp. En reservbil och extra chaufförer har också ”lånats in” från annan ort för att minska problemen.

Vi ber om ursäkt för de eventuella problem och olägenheter som detta skapat för er!

Håkan Bergman, Affärsområdeschef, slam och renhållning, Allmiljö