Var förberedd på att något kan hända

Snöskoterförare bör tänka Riskanalys

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-03-17 02:40
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varför Riskanalys?

Jag menar att man som förare av en snöskoter skall vara förberedd på det mesta som kan hända. Kört vilse i dåligt väder, vet inte var vi är? Karta och kompass skall finnas med i utrustningen. En GPS är att fördra eftersom den har en funktion som heter Back Track vilket betyder att GPSen visar vägen tillbaka.

Riskanalys innebär också hänsyn till omgivningen. Visa respekt för vad som gäller för snöskotertrafiken, högerregeln och avstånd till framförvarande. Goda kunskaper i snöskoterkörning särskilt skrå körning fjällteräng. Lavinrisk finns på många ställen denna vinter med bra kunskap och rätt utrustning, spade, sond och transiver så klar man sig bra. Det handlar om 15 minuter om någon dras med i lavinen för att rädda liv. Första hjälpen är en självklarhet.

Att vara beredd

Riskanalys hur gör jag det? Med en enkel metod, Risknalys, så kan man förebygga, minimera och ibland förhindra olyckor.

1. Tänk igenom vad som skall göras? exv. en skoterutflykt från pkt A till pkt B

2. Vad kan inträffa under skoterutflykten? körning över is, hugga ved, dålig led.

3. Om olyckan inträffar, hur hanterar jag olyckan? Isdubbar, första förband, ringa 112.

Ett gott råd är att vara särskilt försiktig när ni kör på ställen där i aldrig tidigare kört. En sten eller en stubbe under snön kan orsaka stor skada på föraren. Jag läser i tidningen om olyckor som hade kunnat undvikas med att göra en riskanalys.

I Arvidsjaurtrakten inträffade en olycka som hade kunnat undvikas om man kört över skotern på järnvägsövergångar som ordningsställts av Trafikverket.

I Arjeplogs fjällvärd har en kvinna brutit både arm och ben i olycka, hög fart eller ett ökänt föremål under snön?

Dödsolycka i Jämtland välte eller kolliderat med fast föremål?

En 24-åring troligen drunknad på älven utanför Sunderbyn.

Kört på en stillastående traktor? Man undrar varför händer det? Jag har inget svar. En riskanalys kanske hjälper till med att minimera och förhindra onödiga olyckor.

Utbildning förbättrar

Vi som utbildar och examinerar unga förare för körkort på snöskoter lägger ner mycket arbete på att riskanalys blir något som man som förare alltid tänker och förbereder sig på.

Aktuell statistik visar på 3 omkomna 97 skadade 43 olyckor snittåldern ligger på 30-35-åringar.

Försäljningen av snöskotrar är konstant 8500-9000 nya varje år.

Fritiden är inget man prutar på. Jag önskar Er alla en trevlig och skadefri

fortsättning på fjällturen och alla andra turer med snöskoter.

Här är tipsen

Avslutningsvis vill jag lämna 6 tips för en trygg snöskotertur i fjällen

1. GÖR RISKANALYS OCH ANPASSA SNÖSKOTERTUREN EFTER AKTUELLA FÖRHÅLLANDEN OCH VÄDRET.

2. VÄLJ RÄTT UTRUSTNING. Spade, vindsäck, isdubbar och nödvändiga tillbehör.

3. MEDDELA FÄRDVÄG OCH BERÄKNAD ÅTERKOMST.

4. FÖLJ MARKERADE LEDER.

5. TA MED KARTA / KOMPASS / GPS OCH MOBILTEL.

6. RÅDFRÅGA ERFARNA MÄNNISKOR.

Karl-Erik Björkén

undefined

Karl-Erik Björkénär ordförande Rosvik Snöskoterklubb samt utbildare och examinator.

Läs mer om