Söder om stan är E 4 antingen snorhal eller oplogad

Foto: Pär Lindström

Not Found2019-03-28 09:36
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Hur kan det komma sig att E 4 är så pass dåligt omhändertagen även denna vinter? Mellan Skellefteå och Marsjön i båda riktningarna har vägen blivit plogad och saltad för sent. Däremot har det inte varit dåligt söder om Marsjön.

Visst är det väl bedrövligt att Ånäsetsidan klarar av att hålla vägen fräsch och bra men Skellefteås sida är E 4 antingen snorhal eller oplogad? Ska det vara så att man ska köra åt h-vete på grund av att halkförebyggande och snöröjning inte sker i tid?

Jag har mött plog-/saltbil tre gånger denna vinter. Alla tre gånger har den varit på tok för sent ute och man har redan varit som en skridskobana under hjulen. Ska det vara så att man hellre väljer att gå inlandsvägar för att E 4 sköts så förbaskat dåligt? När ska det ske en förbättring?

Förbryllad nattchaufför

Svar direkt

Signaturen ”Nattchaufför” skriver att plogning och saltning sker på tok för sent. Det är lätt att förstå den upplevelsen, särskilt de gånger det är kraftigt snöfall och samtidigt blåser eller är riktigt halt.

Trafikverket ställer krav på att när det snöat en viss mängd så ska plogning starta. Under pågående snöfall kan det dock innebära att när plogbilen är tillbaka där den startade så upplever trafikanter vägen som oplogad.

Med hjälp av prognoser förutspår vi när det förväntas bli halt, men salt behöver bearbetas av trafik för att inte i värsta fall få motsatt effekt. Nattetid när trafiken är gles så betyder det att vi får vänta med saltet tills morgontrafiken kommer igång. Trafikanter måste själva räkna med att det kan vara halt och anpassa hastighet och avstånd.

E 4 är en av våra största och viktigaste vägar vilket också innebär att kraven på starttid och när insatsen ska vara avslutade är höga. Entreprenören har jour dygnet runt och vinterberedskap från september till maj oavsett om det är vardag eller helg, natt eller dag.

Trafikverket kan med hjälp av GPS i fordonen se var och när insatserna görs. Vi följer också upp och kontrollerar att åtgärderna sker i tid och med den kvalitet vi upphandlat. Men vi är förstås också glada för alla synpunkter vi får från trafikanter.

Amanda Granstedt, Projektledare Underhåll, Trafkverket