Eftersom bron givetvis byggs med bärighet för tung trafik så kanaliseras till exempel timmerbilar från södra sidan med destination Piteå denna väg.
Samma sak gäller för övrig tung trafik, som bussarna mot centrum eller norrut, som nu dagligen måste ut till E 4 förbi Sunnanåskolan, Campus och Vita skolan.
Förutom trafiken från det växande Sunnanå så skulle bron fungera för alla som kommer från inlandet söder om älven.
Centrumhandeln skulle gynnas genom den utmärkta infarten Bolidenvägen/Kanalgatan.
En förlängning av Lantmannagatan västerut skulle rädda Lundborna från de värsta trafikfarorna om trafiken leddes till Falkträskvägen och norrut via den dråpliga rondellen.
Tung trafik från inlandet som ska söderut kunde välja att följa Lantmannagatan fram till Karlgårdsleden och därmed undvika att utsätta våra kommande skattebetalare på Sunnanåskolan för livsfara.
Dessutom finns framtida möjligheter att trots allt realisera idén med den omtvistade centrumbron.
Den nya bron skulle tråkigt nog tangera väst-ra spetsen av Kyrkholmen, men det behöver inte innebära svårigheter att ta sig till och från vårt kära utflyktsmål.
Namnet på bron? Pehrbron förstås! Efter Pehr Högström, prästen som gett namn åt Pehr-källaren i Stiftsgården och som kom till Skellefteå och blev kyrkoherde 1749. Denne berömde Pehr skulle säkert glädjas över att slippa se all den trafik som står i kö cirka 43 meter väster om kyrkan för överfart på Lejonströmsbron.
Då är alternativet att trafiken går cirka 200 meter öster om kyrkan ett lätt val.
Sossar och borgare – släpp prestigen och enas om det enda vettiga broalternativet!
Bro för överskådlig tid