Den 11 januari hade Norran ett reportage om Norrtåg och dess problem samt en faktaruta om bolaget. Känt är att trafiken mellan Umeå och Luleå över inte har fungerat och ledningen skyller än på det ena och än på det andra. Men så är man ju bara sex företag som ska vara med och bestämma, undra på att det inte fungerar
Den tid tiden när jag ofta frekventerade SJ:s sovvagnar, var det inga problem. Men då hade vi lok och vagnar byggda för vårt klimat. En del av dessa rullar ännu.
Näringsminister Rosengren (S) fick för sig att vi skulle ha konkurens på järnvägsnätet. Att såväl England som USA med flera redan provat detta och tvingats återgå till sitt tidigare, statliga, system tycktes inte på något sätt bekymra Rosengren eller riksdagens ledamöter
Vi fick konkurrens, lägsta anbud skulle antas med påföljd att svenska tillverkare inte klarade konkurrensen, tvingades lägga ner, och vi började köpa utomlands. Vem minns inte rälsbussarna från Italien? Tre snöflingor och de stod stilla.
I dag har vi lok och vagnar, verkligt snygga, ser ut som raketer, men minsta dåligt väder klarar de inte trafiken. Loken har ju inte ens en plog framtill.
Både Norge och Finland fungerar tågtrafik, men så har de också allt under en hatt.
Vi delar upp tågtrafiken på närmare 20-talet aktörer plus alla bolag som tagit upp konkurrensen med Banverket.
Att sedan den borgerliga alliansen fortsatt med Rosengrens idé om konkurens, har inte gjort det hela bättre, snarare tvärtom.
När SJ:s tidigare ordförande, moderaten Ulf Adolfsson, går ut och kritiserar regering och riksdag för hur de skött SJ förstår man kanske hur illa det är ställt
Nej, återför tågtrafiken under en hatt och anslå pengar för upprustning så kommer det att fungera.
För den intresserade kan jag rekommendera Mikael Nybergs bok Det stora tågrånet, om hur SJ misskötts i decennier.
Gunnar Stenmark, Skellefteå