Jag och mina två systrar har vår mamma liggandes på Regnbågens Äldreboende i Skellefteå. Ett fint och bra boende för vår dementa mor, 87 år gammal. När man som jag och min äldsta syster bor på långt avstånd till sin gamla och sjuka mamma blir man väldigt beroende och utelämnad till kommunens vård. Vill tillägga att vår fantastiska syster som bor på plats gör en enastående insats.
Vi har alltid känt oss trygga med att personalen på Regnbågen tagit hand om mamma på bästa sätt, men under de senaste veckornas värmebölja har arbetssituationen för Regnbågens personal varit helt oacceptabel.
De gamlas boende har förvandlats till en bastu där de plågas i hettan dagligen. Personalen tvingas att arbeta i 29-gradig värme, med täta arbetskläder som inte andas. De har flera gånger bett om hjälp och påtalat detta för de ansvariga i kommunen. Inget har hänt.
Några små bordsfläktar som vispar runt värmen är vad som kommit på plats.
Ynkligt!
Om man inte har inbyggd AC eller har god ventilation så finns det luftkonditioneringsapparater att köpa in eller att hyra. Kostnaden är inte alltför stor, så jag tror inte att det är här skon klämmer här.
Jag tror att här brister det i engagemang och ambition hos de ansvariga på kommunen.
Så upp till bevis nu Skellefteå Kommun! Vem tar först sitt ansvar i denna fråga?
Vem tar på sig att göra något åt Regnbågens ohållbara arbetssituation i 29 grader?
Vem tar på sig att göra något åt de gamlas kokheta boende?
Vem?
Åsa Isacsson-Ihren (dotter till en kvinna som hade läxat upp kommunens ansvariga)
SVAR DIREKT
Hej Åsa! Tack för din insändare och ditt engagemang för boende och personal på Regnbågen. Vad bra att ni är trygga med den vård och omsorg er mamma får och att ni trivs med personal och boendet.
Inför varje sommar förbereder vi verksamheten inför eventuella värmeböljor med fokus på vårdtagare, personal och läkemedel. Vi utgår från Folkhälsomyndighetens råd och informerar alla chefer och medarbetare muntligt och skriftligt, både innan och under sommarmånaderna.
Den här sommaren har varit extremt varm under en lång period, vilket har skapat utmaningar vi inte varit förberedda på. Äldreomsorgen har bland annat köpt in fläktar och kylanordningar till de boenden som haft störst problem med hög inomhustemperatur. Vi har också fört dialog med fastighetsägare som i sin tur sett över lösningar att ställa ner temperaturen.
Fastighetsägarnas råd är att hålla markiser nedfällda, att hålla fönster stängda dagtid och vädra ordentligt på kvällen, natten och tidigt på morgonen. Personalen gör ett fantastiskt jobb i värmen med att ge vätska till de boende och svalka det som går. Tillsammans gör vi allt för att den här varma perioden ska bli så bra som möjlig för alla, med de medel och den kunskap vi har.
Linda Dehlin
Verksamhetschef, Äldreomsorgen