Norrbotniabanan bör byggas nu

Not Found2013-07-25 15:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverket satsar inte en krona på Norrbotniabanan före 2025, trots att varje satsad krona samhällsekonomiskt återbetalas med cirka 1,40 kronor.

Alliansregeringen har en utanförskapets matematik när det gäller vägar och järnvägar norr om Umeå. Man klarar inte underhåll av nuvarande järnvägsnät och inte klarar man av vintertrafiken.

Skicka beslutsfattare och ekonomer till banan Luleå-Narvik. Där fungerar både malmtransporter och persontrafik.

EU vill satsa på Norrbotniabanan och bidrar ekonomiskt, liksom landsting och kommuner som vill låna pengar till Trafikverket för att påskynda starten av banan.

Godstrafiken och persontrafiken ökar på E 4 samtidigt som olyckorna ökar och slitaget och underhållet ökar. Detta ökar samhällskostnaderna varje år men alliansregeringen har en egen utanförskapsmatematik.

Vem accepterar en enkelfilig E 4 mellan Umeå och Haparanda? Med glesa mötesplatser?

Skellefteå är den enda större kuststaden i norr utan persontrafik. Botniabanan och Ådalsbanan är investeringar som får bättre ekonomi och samhällsnytta om Norrbotniabanan byggs nu!

Efter 2025 håller inte dagens kalkyler för totalkostnaden och projekten fördyras. Hur ska alliansregeringen klara miljömålen till 2020? Enligt alliansregeringen upphör Sverige att finnas norr om Umeå. Minska den ökade arbetslösheten och bygg Norrbotniabanan nu!

Lars Viklund, Hemvattnet

Läs mer om