Socialdemokraterna och Vänstern har bestämt sig för att bygga Nordanåbron. Alla utom S och V vet att läget är det sämsta längs hela älven. Där bron planeras är älvbrinken högst och brantast och älven bredast av alla tänkta lägen.
Älvbrinkarna är instabila. De innehåller jordIager som med rätt fuktighet har en glidfriktion som ligger nära noll. Det liknar Göta älvdal där det har varit ett antal svåra ras.
Den som cyklar längs älvens södra sida kan notera sättningarna i cykelbanans yta när man passerar kyrkogården och det tänkta broläget. Hela brinken glider sakta ut mot älven. Rätt fuktighet och lämpliga vibrationer (biltrafik) kan få hela brinken att rasa ut i älven.
Marken innehåller svavelhaltiga jordarter, så kallad svartmocka, som man inte bör röra om i. När svartmockan kommer i kontakt med syre bildas det föreningar som är direkt skadliga för miljön och hälsan.
Nu planerar man att gräva ett antal gropar i älvens botten. Det blir inga grunda gropar, för berggrunden finns på de flesta håll mer än tio meter under älvbottnen.
Om S och V inte klarar att lägga ner broprojektet så går det att minska giftutsläppen från svartmockan om man bygger en hängbro. Då behöver man kanske inte förstöra Iivsmiljön så hemskt mycket för de vattenlevande organismerna. l stort sett behöver man bara gräva några gropar på norra och södra sidan där man bygger pylonerna. Vår världsledande träindustri fixar säkert en träkonstruktion för körbanorna. De har ju fixat det för Älvsbackabron, så de vet ju vad som krävs.
Lars-Gunnar Andersson, Skellefteå