Musk med Teslan satsar på Mars istället

Kommer vi någonsin att rulla iväg med hjälp av batteri?

Kommer vi någonsin att rulla iväg med hjälp av batteri?

Foto: Charles Krupa

Not Found2018-09-08 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Kommer vi någonsin att rulla iväg med hjälp av batteri?

Skellefteå kommun har börjat satsningen på Northvolt AB genom helägda Skellefteå Kraft. Det gäller markområdet för fabriken, som beräknas kosta bortåt 100 miljoner.

Den stora frågan är om vi kommer att få elbilar vars energi kommer från ett batteri. Just nu är amerikanska Tesla en av få batteridrivna bilar. Konventionella biltillverkare följer trenden genom att erbjuda så kallade hybridbilar. Dessa bilar går att köra kortare sträckor med batteridrift, men är också utrustade med en konventionell diesel- eller bensinmotor.

Ännu kan man inte läsa om att ”vanliga bilfabriker” satsar på att utveckla batteridrift i stor skala, där batteriet är en viktig komponent.

Företaget Tesla, som började leverera bilar runt år 2008, har ännu inte börjat tjäna några pengar trots höga priser på sina bilar. I Sverige kostar en Tesla från 800 000 till 1,6 miljoner kronor. Entreprenören Elon Musk, som är mannen bakom Tesla, verkar inte längre trivas med sitt företag. Han undersöker nu om han kan utveckla en rymdfarkost för att resa till Mars.

I Asien har man akuta problem med luftföroreningar från trafiken. Folk blir sjuka av bilavgaser på grund av den täta trafiken och de stora städerna. Problemet är inte växthusgaserna i första hand. Försök med batteridrift har genomförts, men man har funnit att det inte är möjligt att ordna laddningskapacitet åt alla bilar då laddningstiden är lång och bilarna är väldigt många.

I stället för batteridrift typ Tesla, satsar man nu på bilar med bränsleceller. Bränslet är vätgas, avgaserna består av vattenånga.

Att byta bränsle för fordon kommer att ta lång tid, mycket längre än miljökämparna tror. Det ska finnas drivmedel, en fungerande distribution och en utbytt fordonsflotta.

För vätgas skulle man kunna använda det befintliga bensinstationsnätet eftersom tankningen sker med samma frekvens och tankningstid som en bensinbil.

Kommunen förväntar sig att Northvolt ska vara tillväxtmotor för Skellefteå och hela norra Sverige under lång tid. Elon Musk ville rädda världen med batteridrivna bilar, men siktar nu på att rädda planeten Mars.

Den skyddade vargen