Miljöpolitik i Skellefteå 2013

Arkivbild: Scanpix

Arkivbild: Scanpix

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-02-23 02:34
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För länge sedan byggde Rönnskärsverken skorstenar som flyttade den giftiga röken från det egna området till omgivningen.

Nu är utsläppen från Rönnskär till stor del borta.

Men i Skellefteå finns de kvar och på Viktoriaesplanaden har man kört fast och till följd av detta dräper man biltrafiken inne i centrum, till förfång för såväl handeln som för invånarna.

Då bygger man upp ett handelsområde på Solbacken och tillåter att bilarna spyr ut mångfalt mer avgaser på sin färd upp till detta handelscentrum.

Jämför man Rönnskär och centrala Skellefteå torde det vara lika fel här som det var där. Det var väl sisådär en 40 år sedan som man insåg att det är de totala utsläppen som räknas.

Nej, tillåt dubbelt så mycket P-platser inne i stan.

I den undersökning som nyligen presenterades går inte folk flera kvarter för att göra sina ärenden.

Nej, ta bort de röda ljusen efter E 4 och det finns säkert fler åtgärder att göra, men stick inte huvudet i sanden och tro att man bara kan tänka på en mätstation inne i stan.

Det är det totala utsläppet som räknas. Det har Rönnskär anammat, men Skellefteå kommun verkar enbart tänka på miljön inne i stan och därmed slås centrumhandeln ut.

Det kostar dessutom pengar för konsumenterna att köra upp till Solbacken och mellan affärerna på det vidsträckta området.

Tycker du resonemanget är fel är du välkomnen att svara på detta inlägg.

Snillet

undefined
Arkivbild: Scanpix
Läs mer om