Många verkar vara positiva till den aktuella batterifabriken. Bland kommunens företrädare verkar det vara 100 procent.
Northvolt är ett företag, som enligt årsredovisningen för år 2016, hade två anställda och ett eget kapital på 79 000 kronor. Totala omsättningen uppgick till två miljoner kronor och resultatet var minus fem miljoner kronor.
I USA finns en hyfsat stor batterifabrik för el-bilar. Kineserna bygger nu en fyra gånger så stor batterifabrik.
Antalet el-bilar uppgår nu till två miljoner. Oljeindustrin tror att det behövs 20 till 25 gånger fler, för att märkbart påverka oljeindustrin, vilket man tror kan ta 15 år, under förutsättning att el-bilarna slår igenom i stor skala.
I Japan gör Toyota storskaliga försök med vätgas som drivmedel, så man kan inte vara helt säker på att laddbara batterier blir framtidslösningen. Batteriernas nackdel är att miljöpåverkan redan under tillverkningen är så stor att man kan köra en modern bensinbil i många tusen mil innan miljöpåverkan blir lika stor som batteribilens.
Ett batteri till en el-bil kostar idag cirka 200 000 kronor. Det innebär att el-bilarna blir mycket dyrare än andra bilar.
Om man ser på industrins utveckling i västvärlden, så har den mesta volymproduktionen flyttats till lågkostnadsländer.
Vår konkurrent Västerås byggde upp sitt näringsliv med ASEA, nuvarande ABB, som draglok.
ABB har nu sitt huvudkontor i Schweiz. När ABB nu ska investera i en ny robotfabrik, görs det inte i Västerås utan i Kina.
I Skellefteå ska Northvolt investera mycket pengar, som de inte har på banken. I Sverige finns en tänkbar kund, Volvo. Problemet kan vara att Volvo ägs av kineser.
Jag tror att det skulle vara klokt av kommunen, att innan den gör stora investeringar, funderar över hur konkurrenskraftig en batterifabrik i Skellefteå kan bli.
Utan hemmamarknad och utan det kostnadsläge konkurrenterna har, blir troligen avgörande för framgång.
Den skyddade vargen