Systembolaget är ett statligt monopol som sägs sälja utan vinstintresse. Väggarna i butiken pryds med texter som ”Därför säljer vi med ansvar och försöker inte locka dig att köpa mer än vad du tänkt dig” och ”Vår vinst räknas inte i pengar”. Men är detta verkligen sant?
Om Systembolaget inte försöker att locka konsumenterna att köpa mer än de behöver eller inte har som första syfte att tjäna pengar – hur kommer det sig att alkoholen kostar olika beroende av hur stor förpackningen är? Innehållet i en flaska, 700 ml, kan kosta 355,71 kronor per liter när samma innehåll i en mindre flaska, 350 ml, kostar 385,71 kronor per liter.
I matbutikerna kollar vi konsumenter jämförelsepriser för att köpa det som är mest prisvärt. Jag vet inte hur andra gör, men jag gör samma sak på systembolaget. När jämförelsepriserna skiljer så mycket som de faktiskt gör är det lätt hänt att man som konsument köper den flaskan som är mest prisvärd, eftersom man alltid kan spara till senare. Dock är det som Systembolaget säger, betydligt svårare än vad man tror att spara alkohol när det finns så lättillgängligt hemma eller på festen. För det blir ofta så gällande godis, chips och alkohol – finns det så är det svårt att stå emot.
Jämförelsepriserna kan resultera i att kunden köper mer än hen hade tänkt sig, vilket i sin tur kan leda till en större förtäring av alkohol än vad denne från början planerat. Detta är bra för företaget, men mindre bra för kunden. Jag säger det igen: Systembolaget sägs sälja utan vinstintresse, men är detta verkligen sant?
Konfunderad kund
Svar direkt
Det är korrekt att samma öl, vin eller spritdryck kan ha olika literpris beroende på förpackningsstorlek. Det beror på att Systembolagets inköpspris (per liter) kan vara olika, beroende på förpackningsstorlek. Det innebär i sin tur att priset till våra kunder, per liter, blir olika. Anledning till skillnaden är att det generellt är billigare att tillverka, förpacka och transportera drycken i en större förpackning än en mindre.
De två viktigaste verktygen för en framgångsrik alkoholpolitik är enligt forskningen pris och tillgänglighet. Priset påverkas till största delen av alkoholskatten och tillgängligheten av att starköl, vin och sprit bara säljs av Systembolaget med såväl ett begränsat antal butiker samt begränsade öppettider.
Lennart Agén, presschef, Systembolaget AB