Den gångna vintern har som väntat inneburit en rekordstor förbrukning av grus, vilket också framgår av en artikel i Norran den 24 februari. Detta har givetvis med vinterns skiftande väder att göra, men beror till stor del även på hur grusningen utförs. Vid vilken tidpunkt och om den över huvud taget är nödvändig.
Det första kriteriet bör rimligen vara om vägbanan är halkig eller inte. Därför framstår det som obegripligt när det grusas på ett lager snö, som inte är det minsta halt utan utgör ett perfekt före.
Lika obegripligt är det när grusningen görs inför ett väntat och förestående snöfall, där gruset inom loppet av några timmar kommer att begravas under ett lager snö. Skräckexemplet är ändå den grusning som jag blev vittne till för någon månad sedan på Anderstorp. 15 minuter senare kom plogen och tog effektivt bort alltsammans.
Rätt utförd grusning innebär alltså, att det finns massor med grus och pengar att spara. Jag skulle uppskatta att förbrukningen och kostnaden utan vidare kan kapas med cirka 20 procent.
Sten Grus