Nu hoppar alla förespråkare för Norrbotniabanan högt sedan trafikverket presenterat sina förslag till Regeringen om de kommande årens satsningar på infrastrukturen i norr.
Men mycket lite nämns om Europaväg 4, den viktigaste transportleden genom Västerbotten. Även om Norrbotniabanan blir färdigställd kommer E 4 att vara den allra viktigaste trafikleden mellan Umeå och Skellefteå och även för Norrbotten, Nordnorge, samt norra Finland.
Järnvägstrafik är viktigt och kommer att vara en mycket viktig del för utvecklingen i norra Norrland, men den kommer aldrig någonsin att kunna ersätta landsvägstrafiken för transporter genom Västerbotten och vidare norrut.
Hur ser utbyggnadsplanerna för de närmaste åren ut för E 4 genom Västerbotten? Fortfarande återstår sju mil som på intet sätt kan anses som en acceptabel standard för en Europaväg.
Delar av de sju milen finns med i den nyligen presenterade nationella trafikplanen för perioden 2018–2029 som Trafikverket överlämnat till Regeringen. Men sträckorna Grimsmark–Broänge, samt Ljusvattnet–Yttervik saknas. Vad ligger bakom detta märkliga beslut?
Man kan konstatera att E4 genom Västerbotten är mycket styvmoderligt behandlad till skillnad mot grannlänen, dessutom måste utbyggnaden tidigareläggas.
I väntan på Norrbotniabanan måste man åtgärda E 4 genom Västerbotten och det de närmaste åren.
Observant Trafikant