Håll ihop årskullarna

Arkivbild:Scanpix

Arkivbild:Scanpix

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-02-23 02:37
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förslaget 3D får stora konsekvenser för de elever i F-3 som i dagsläget hör till Sjungande dalens skola. I detta förslag delas eleverna i F-3 mellan Kaplanskolan och Sjungande dalen.

Vi som arbetar inom grundskolan F-5 ser inga pedagogiska vinster med det.

När vi tittar på alla förslagen ser vi att det första alternativet, att skolorna fortsätter i nuvarande form, har fått ett NEJ på kriteriet pedagogiska vinster med motiveringen: "Pedagogiska vinster – dagens situation möjliggör inte samarbete/samnyttjande/utbyte mellan personal, barn och elever i önskad grad. Avståndet mellan enheter gör att möten sällan blir av då mycket tid går bort vid förflyttning."

I nuläget är F-3 i området delat på två enheter, Sjungande dalens skola och Mobackenskolan. I förslaget 3D delas F-3 i tre enheter, Kaplanskolan, Sjungande dalen och Mobacken. Då skulle vi gärna vilja veta hur 3D kan få ett JA på kriteriet ”pedagogiska vinster”. Det försämrar ju möjligheten till samarbete/samnyttjande/utbyte mellan personal, barn och elever ytterligare. Vem är egentligen bäst på att bedöma kriteriet ”pedagogiska vinster” om inte pedagogerna i verksamheten.

Vår erfarenhet är att undervisningen utvecklas bäst i samarbete med parallellkollegor. Ett sådant samarbete ger undervisningen högre kvalitet, genom att vi kan ta tillvara varandras olika kompetens, behörighet, erfarenhet och intressen. I 3D förslaget ser vi inte de förutsättningarna, tvärtom så försämras möjligheten att utveckla undervisningen i möten med parallellkollegor.

Med en större personalgrupp kan grupper av pedagoger med gemensamt intresse på ett annat sätt utveckla ett ämnesområde. Det gäller till exempel inom matematik och läs- och skrivinlärning. Detta höjer kvaliteten för hela skolan och gynnar givetvis elevernas kunskapsutveckling samt ger synergieffekter.

Av erfarenhet vet vi att en mindre enhet genererar fler kringuppgifter för pedagogerna, vilket ”stjäl ”tid ifrån de viktiga pedagogiska uppgifterna.

Idag har vi slöjdsalar, musiksal, skolbibliotek, matematikverkstad – dessa pedagogiska miljöer försvinner i 3D-förslaget. Sjungande dalens skola blir en budgetskola med mycket lägre standard på miljö och utrustning än vad vi har idag. Hur blir det med de estetiska ämnena; sång och spel, slöjd och musik? Vilken pedagogisk vinst är det att skicka barnen i trean med buss till en annan skola för slöjdundervisning?

Vi ser en fara när det gäller måluppfyllelse och likvärdig bedömning/undervisning med att F-3 i det här förslaget delas upp i mindre enheter. För att uppnå kunskapskraven i Lgr-11 och för att få en likvärdig bedömning till exempel av de nationella ämnesproven i matematik och svenska, är samarbetet mellan parallellkollegor viktigt.

Vi vill att F-3 ska få vara tillsammans och att vi ska ha en god pedagogisk miljö med hög kvalité på undervisningen, ingen budgetskola! Detta kan då vara på Kaplan, Brännanskolan eller Sjungande dalens skola.

Pedagoger från Sjungande dalens skola

undefined
Arkivbild:Scanpix
Läs mer om