Gynnar centralorten

Not Found2013-03-27 03:56
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skebo:s VD Jerker Eriksson betonar i ett insändarsvar den 23/3 att kommunala bolag ska drivas enligt affärsmässiga principer. Detta är helt riktigt. Kommunen får därför inte ge sina bolag några särskilda fördelar (läs bidrag) som snedvrider konkurrensen. Av denna anledning väljer Skebo att gynna kommunens mindre orter genom att endast satsa i centrala Skellefteå.

Detta resonemang blir intressant då man jämför med hur kommunen agerar i sitt kommunala bussbolag. Skelleftebuss har i uppdrag att bland annat bedriva lokaltrafiken i Skellefteå. Detta ska också göras enligt affärsmässiga principer, utan kommunala bidrag.

Lokaltrafiken med ständiga underskott. Detta kompenseras med vinsten från linjetrafiken, som körs på uppdrag av Länstrafiken, det vill säga den trafik som betjänar serviceorterna runt om i kommunen samt vissa linjer till mer avlägsna orter.

Skelleftebuss bedriver dessutom beställningstrafik vilket också beräknas ge ett tillskott till den olönsamma lokaltrafiken.

Länstrafiken är till en del skattesubventionerad. Detta innebär att de som åker buss till och från serviceorterna, bidrar till lokaltrafiken i centralorten, såväl via skattsedeln som via biljettpriset.

Som om detta vore nog. Trots vinsterna från övrig trafik så redovisar Skelleftebuss historiskt ändå ett årligt underskott på 5 - 10 miljoner kronor. Därför har Skelleftebuss under senare år erhållit cirka 70 miljoner kronor i bidrag från kommunen/ kommunes moderbolag Skellefteå stadshus AB.

Detta visar tydligt att om satsningar behövs för att gynna centralorten så finns kreativiteten att ordna fram pengar.

För serviceorterna finns inte tillräcklig politisk vilja. Här måste vi kommunmedborgare höja vår röst. Trots allt bor bara hälften av de röstberättigade i centralorten!

Hela kommunen måste få leva!

Väljare utanför centralorten

Läs mer om