Fler tunnlar känns otryggt

Låt tågen gå under jord istället för gångtrafikanterna.

Låt tågen gå under jord istället för gångtrafikanterna.

Foto: Arkivbild

Not Found2018-09-13 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Låt tågen gå under jord istället för gångtrafikanterna.

Hur har man tänkt sig cykel/gång/bilvägar mellan Norrböle och centrala staden när Norrbotniabanan kommer på plats? Hur blir det vid Lasarettsvägen och Järnvägsleden?

Med tanke på de överfall som förekommit i gångtunnlar känns det inte betryggande att det görs fler tunnlar så att staden blir mer delad än den redan är av älven.

Kanske borde järnvägen läggas under markplan?

Framtidsstaden Skellefteå

Svar direkt

Trafikverket arbetar just nu med att upprätta järnvägsplaner för Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå.

I det arbetet ingår att studera möjliga trafiklösningar för korsningar mellan järnvägen och gång- och cykelvägar samt bilvägar; detta gör Trafikverket tillsammans med Skellefteå kommun.

Korsningar mellan järnvägen och gång- och cykelväg eller gata ska vara planskilda av säkerhetsskäl. Det innebär att det i centrala Skellefteå studeras alternativa lösningar för järnvägens korsningar med Lasarettsvägen och Grenvägen.

Det är även sedan tidigare beslutat att järnvägen av kostnadsskäl ska gå i markplan.

De trafiklösningar som studeras för centrala Skellefteå ska minska järnvägens barriär­effekt.

För att minska upplevelsen av barriär är god tillgänglighet, säkerhet och trygghet avgörande för de nya gång- och cykelpassagerna under järnvägen. Utformningen och gestaltningen av passagerna blir därför särskilt viktig.

Kommunens och Trafikverkets mål är att de nya passagerna ska förbättra kopplingarna mellan Norrböle och centrala stan.

Allmänheten får möjlighet att ta del av och ge synpunkter på förslagen till lösningar när det är dags för samråd.

Harriet Wistemar, Kommunarkitekt LAR/MSA, Avdelningschef Fysisk planering, Samhällsbyggnad, Skellefteå kommun