Farlig väntan i Innervik

Arkivbild

Arkivbild

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-01-07 02:49
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur resonerar kommunen då de väljer ut vilka gatlysen som ska släckas för att spara energi? Har någon verkligen tänkt på hur det blir i praktiken?

I Södra Innervik har vi en hållplats för omkring tio små skolbarn som väntar på skolbussen längs med gamla E 4.

Kommunen har under hösten släckt ned de sista fem gatljusen, precis där barnen ska stå och vänta på bussen.

Trafiken längs gamla E 4 är som mest intensiv vid samma tidpunkt som barnen väntar på eller kliver av sin skolbuss.

När Trafikverket stänger av nya E 4, vilket händer upp till ett par gånger i månaden, så dirigeras trafiken om till gamla E 4, som då får tung, tät och snabb trafik utmed denna hållplats. På vintern så blir det snövallar som gömmer de små barnen för förarna och tvingar ut dem närmare vägen.

Vem har tagit beslutet att släcka gatlysena just där våra skolbarn väntar på skolbussen?

Var det ett medvetet beslut eller har ingen tänkt på konsekvenserna?

Måste vi förlora något barn innan Skellefteå kommunen inser sitt misstag om vilka gatlysen som passar att släcka och vilka som måste få lysa?

Vilka gatlysen som ska finnas kvar respektive släckas framgår av de regler för bidrag till belysningsföreningar som är beslutade av kommunfullmäktige. Av fullmäktiges beslut framgår också att tekniska nämnden kan besluta om avvikelser vid speciella omständigheter till exempel av trafiksäkerhetsskäl.

Innervikslucian

SVAR DIREKT:

Tekniska nämnden har mottagit en skrivelse som rör gatubelysning i Södra Innervik. Skrivelsen kommer att behandlas i tekniska nämnden så snart handläggningen inom tekniska kontoret är färdig.

Ola Burström

 Ordförande, tekniska nämnden

undefined
Arkivbild
Läs mer om