En inre ringled kan bara skapas med en centrumbro

Insändare. Det är inte för sent att ändra sig herr Löwenhöök. Heder och ära till den som kan erkänna att motståndaren har rätt, menar skribenten.

Not Found2016-04-14 05:56
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Oppositionsrådet Löwenhöök sprider än en gång glädje när han i Norran den 1 april propagerar för ytterligare en bro över älven vid Myckle. På så sätt kan en yttre ringled skapas tillsammans med den tilltänkta E 4-dragningen runt Skellefteå. En modern trafiklösning med andra ord.

Fler och fler städer och då framförallt större städer bygger nya ringleder i takt med att de växer. Jag har sett åtskilliga städer världen över och även upplevt deras trafiksituationer. Vi kan ta Moskva som ett bra exempel.

Här har det sedan många, många år tillbaka funnits ringleder i de centrala delarna. Den innersta bär ett tjusigt namn, Boulevard Ring, en ringled som påminner om Kanalgatan. Under senare år har nya ringleder byggts till i de mer perifera delarna. Och deras effektivitet har varit slående. Jag tror mig veta att man är uppe i fyra ringleder nu, lika många som Peking.

Jag tycker det är bra att Löwenhöök verkar ha insett att en ringled runt de yttre delarna av staden är bra ur både miljö- och trafikflödessynpunkt. Återstår då för honom att zooma in mot stadskärnan och se den tilltänkta inre ringleden som kan skapas med centrumbrons hjälp.

Nu kan säkert många invända mot att jag pekar på två stora världsstäder som exempel. Men principen är densamma och effekten likaså oavsett storlek på staden, det som skiljer är antalet ringleder och magnituden av trafikproblem.

Personligen tycker jag att det är lätt att inse och förstå nyttan av en centrumbro och framför allt om trafikflödet på Kanalgatan skall strypas till ett minimum. Obegripligt att det bara är Socialdemokraterna som gjort det?

Men det är inte för sent att ändra sig herr Löwenhöök, heder och ära till den som kan ompröva sin ståndpunkt och erkänna att motståndaren har rätt! Det kan skapa pluspoäng i stora mängder.

Martinsson

Svar direkt

I slutet av mars 2015 presenterade tre trafikkonsulter sina rapporter kring framtidens trafiklösningar för Skellefteå. Alla konsulterna, oberoende av varandra, lyfte fram att den viktigaste åtgärden för en bättre miljö och trafiksituation i centrala Skellefteå är en E 4 i ett östligt läge utanför centrum.

Det är också den infrastruktursatsning som den samlade oppositionen prioriterar högst. Vi har under cirka två års tid varit pådrivande till att kommunen ska uppta samtal med Trafikverket om Östra ledens förverkligande.

Detta har blockerats av Socialdemokraterna och först nu, under våren, ser det ut att bli ett möte.

Oppositionen tänker även framåt och har lämnat in ett förslag om att kommunen, tillsammans med Trafikverket, ska inleda en djupare förstudie kring en trafikled väst om Skellefteå.

I grunden är kommunfullmäktige överens om den trafiklösningen. Det våra partier begär är att kommunen ska ta initiativ till att planeringsarbetet, för en ringled runt Skellefteå, ska komma igång i närtid.

Avsikten med en ringled är att leda bort genomfartstrafik från städers centrum. De senaste årens diskussioner om en centrumbro, som är kopplad till lokala gator i Skellefteå centrum, är ur det perspektivet inte att betrakta som en diskussion om brolösning för en ringled.

Därför är bron inte den mest prioriterade trafiklösningen för ett modernt och växande Skellefteå.

För oss är det viktigare att vi tillsammans lägger fokus, kraft och energi på förverkligandet av en ny E 4, via Östra leden, som kan avlasta centrum från genomfartstrafik.

Andreas Löwenhöök (M)

Oppositionsråd