Ofta finns insändare i Norran om misskötta byvägar inom Skellefteå kommun. Men här är inte Skellefteå ensam syndare utan anmärkningar finns inom alla kommuner, som till exempel vägen till Adakliden.
Det är en tre kilometer lång enskild väg och kommunen har ansvar för skötseln. Före 2015 brukade man hyvla, vattna och salta grusvägen, för att binda dammet i månadsskiftet juni/juli. Samtidigt spred man ut ett lass (!) grus på hela sträckan.
2015 bestod sommarens underhållsarbete av att en jordbrukstraktor sladdade vägen. Det gjordes så tidigt att den gjorde spår i de mjuka vägkanterna så att spår fortfarande finns kvar.
Dessutom grävde man upp de största stenarna vilket skapade ännu fler potthål. Vägen är alltså i det skicket att stora stenar stör plogningen.
Det finn även en kallkälla på Adaklidvägen. Den vaknar till liv då tjälen går ur vägen och flödar sedan längs vägen - ibland hela sommaren om det regnar mycket. Detta gör att bilen alltid blir nedstänkt och är omöjlig att hålla ren.
Här har olika entreprenörer och kommuntjänstemän lekt under många år utan att lyckas dränera källan.
Staten ställer vissa krav för att statsbidrag ska gå ut. Diken ska rensas, vägtrummor ska fungera och vara hela, gruslager och slitlager ska finnas och vara av tillräcklig tjocklek - vilket saknas här). Kantskärning av sly sker med en gammal slåtterbalk så i bästa fall når man ut en meter från vägbanan
För oss som bor i obygden har ordet potthål fått ny betydelse - för att de som ansvarar för vägunderhållet skiter i dem!
Johannes Wänstedt
Adakliden
Svar direkt
Malå kommun ansvarar för cirka 14 mil enskilda vägar. Dessa vägar besiktas av Trafikverket regelbundet.
2015 års siffror för enskild väg Adakliden var följande.
- Driftbidrag från staten cirka 29 000 kronor.
- Utgifter totalt cirka 42 500 kronor I denna summa ligger vårbruk hyvling/saltning, cirka 6 300 kronor.
Vi kommer att göra vårbruket på enskilda vägar även i år.
Kallkällan är ett återkommande problem. Den vandrar i vägkroppen och kommer upp på olika platser under vissa år. Andra tillfällen visar den sig inte. Tyvärr har vi inte lyckats att lösa problemet på tillfredsställande sätt.
Plockning av stenar förekommer på våra vägar och de lyfter med tjällossningen. I vissa fall händer det att de måste spräckas och grävas bort.
Sladdning av vägar är ett sätt att underhålla vägen under våren då bärigheten inte är så stor, och det händer att det kan lämnas spår under arbetet.
Vårbruket/hyvling är ett sätt att komma tillrätta med potthålen, Det sker senare på våren.
Slitlager på de enskilda vägarna styrs av vinterunderhållets kostnader. Finns det ekonomiska förutsättningar ska det fördelas till insatser med dikning/grusning/trumbyten. Fördelningen kan vara olika, beroende på förutsättningarna.
De enskilda vägarnas vinterunderhåll belastar totalt sommarunderhållet för samtliga enskilda vägar inom Malå kommun.
Trafikverket kommer att sänka bidragen för enskilda vägar i Malå kommun.
Vi har en strävan att de vägar som ligger i vårt ansvar ska skötas inom de ekonomiska förutsättningar som ges.
Tony Frank,verksamhetsansvarig på anläggningsenheten, Malå kommun