Visst vill vi ha ett bättre trafikflöde längs E4 i Skellefteå?
Som pendlare som åker söderifrån in till Skellefteå passerar jag dagligen det trafikljus som finns längs E4 vid Coop Bygg i korsningen E4/Företagsvägen.
För den som inte känner till det är det trafikljuset som finnas mellan rondellen vi Burträskvägen och rondellen strax söder om Viktoriabron
Trafikljuset tycks prioritera trafik från Företagsvägen högre än E4-trafiken.
Det måste finna ett effektivare sätt att förbättra trafikflödet längs E4, att bidra till mindre avgaser från stillastående bilar och framförallt minska frustrationen över att i stort sett vid varje passage bli stillastående längs E4 i en trafikkö vid rött ljus.
Inte blir frustrationen mindre av det i de allra flesta fall inte kommer några bilar överhuvudtaget från/till Företagsvägen.
Perioderna i trafikljuset är dessutom inte bättre synkade än att en stillastående långtradare efter en trög start sällan hinner igenom gröna vågen vilket innebär att efterföljande bilar oftast hamnar i två röda stopp.
Mitt förslag är att Trafikverket tar bort detta mer eller mindre helt onödiga trafikljus eller förbättrar perioderna så att trafikflödet på E4 prioriteras högre än den glesa korsande trafiken från Företagsvägen
Daglig pendlare
Svar direkt
Trafiksignalerna i korsningen E4/Företagsvägen är länkad med signalen på E4/Burträskvägen för att fordonstrafiken ska kunna köra genom en så kallad grön våg längs sträckan på cirka 170 meter.
Den gröna vågen ska fungera så att den som kan passera den ena trafiksignalen också ska kunna passera utan stopp vid efterföljande signal. Och den som behövt stanna för röd signal i en korsning ska kunna passera igenom efterföljande korsning utan stopp.
Att fordon behöver stanna för rött då det finns få eller inga fordon på korsande väg är en konsekvens för att framkomligheten ska fungera smidigare längre fram.
Grön våg-principen fungerar i de allra flesta fall, men det finns praktiska omständigheter i trafiksituationer som bromsar upp flödet.
Större fordon som står stilla vid rödljus tar till exempel lite längre tid på sig att komma förbi signalen, vilket påverkar om fordonen bakom hinner med och kan passera igenom nästa korsning.
Trafikverkets utvärderingar visar att metoden har bra effekt och får stor nytta för fordonens framkomlighet.
Tidsintervallet i trafiksignalerna är anpassade efter rådande trafikflöde på sträckan, för att uppnå så effektiv framkomlighet som möjligt.
Magnus Eliasson, projektledare, Trafikverket