Utan en ny bro kommer centrumhandeln att få stora bekymmer i framtiden. Bland annat dessa förslag förutsätter att centrumbron byggs:
Göra om Parkbron till en bilfri gång- och cykelbro.
Färre gatuparkeringsplatser i centrum när bland annat de stora parkeringsytorna på Kanalgatans mittzon tas bort.
Några kommentarer till översiktsplanens förslag:
Om Parkbron ska bli bilfri krävs naturligtvis att den ersätts med centrumbron. Ska centrumhandeln utvecklas måste centrumbron stå klar innan Parkbron blir bilfri.
En livskraftig handel i centrum är avgörande för hela kommunens utveckling.
Den planerade nya parkeringsanläggningen i kvarteret Frigg vid korsningen Nygatan/Södra Lasarettsvägen ska bland annat ersätta Kanalgatans p-platser.
Centrumbron blir nödvändig om man ska få de bilburna kunderna, som kommer från södra sidan älven, att ta sig till den nya p-anläggningen eller till p-huset Ekorren.
Ett annat positivt och samtidigt nödvändigt förslag för centrumhandeln är att Södra Lasarettsvägen ska öppnas upp mellan Kanalgatan och Nygatan. Detta underlättar för bilburna kunder att få centrala p-platser i de bägge p-anläggningarna vid Södra Lasarettsvägen.
Dessutom blir det med centrumbron enkelt för bilisterna att ta sig från Sunnanå till Norrböle, för att ta ett exempel.
Slutsatsen är enkel. Nu är det upp till politikerna att, om översiktsplanen beslutas enligt förslagen ovan och utan låsning till tidigare utfästelser, fatta beslut om byggstart av centrumbron.
Kajenn
Brofrågan går att lösa. Här är det enda vettiga alternativetKulturen är mycket viktig för kommunens utvecklingHårda debattdueller om trafiklösningar – oppositionen vill ha mer information om förhandlingarna med TrafikverketNu inser politikerna vidden av beslutet att inte bygga centrumbron