Vår berömda Lejonströmsbro från 1737, ligger på bästa och mest användbara plats för en ny centrumbro, då den ligger nära stadskärnan och med en ny bro här skulle man nå målet om renare och bilfriare centrum.
Bygg en ny älvöverfart på den nuvarande brons plats, utan parallellbro vid sidan om. Då får man även bästa väganslutningar på älvens båda sidor för bilar, cyklister och gående, och detta utan extra och kostnadskrävande åtgärder.
Via en ny Lejonströmsbro når trafikanterna enkelt centrum. Den skulle underlätta genomfart till norra stadsdelarna med lasarettet, flera vård- och idrottsanläggningar, Skellefteå camping, och Vitberget, utan att passera centrum. Så också anslutning med Bolidenvägen, Väg 95, Gamla Kågevägen, samt Klockarbergsvägen och andra gator till all annan bebyggelse och E 4, norr järnvägen.
En bro vid Lejonström är bäst för miljön och bevarar småstadsidyllen i centrum och stadens pärla, Nordanå och allt detta för en mycket låg kostnad jämfört med Centrumbron. Dess dragning är helt olämplig för sitt syfte och till mera skada än nytta. Därför krävs besinning av ansvariga. Så också med storstadsfantasier, av höjdare, med höghusbebyggelse, som inte kan förverkligas i en fin stad som redan finns. Men den kan förbättras med ett stort och funktionellt trafikcentrum med fin station.
Vår fina Lejonströmsbro, före bilarnas tid, är fortfarande kulturminnesförklarad och en prydnad för bygden. Men bron har vid flera tillfällen utsatts för svåra skador med omfattande ombyggnader, som 1755 då den förstördes helt.
Den gamla bron är inte anpassad för nya tiders behov och funktion. Därför bör den ersättas snarast. Vi måste nöja oss med minnet och de många vackra bilderna. Förhoppningsvis kan brons exteriör delvis återskapas och minna om bygden och bron från 1737.
Thure Lundström, Skellefteå