Artister med brister

En något kortad version av insändaren har publicerats i Norran, pappersupplagan.

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-02-19 02:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Helgens melodifestival i Skellefteå har bokstavligt talat rosat marknaden här i stan. Allt har gått i rosa. Norran har förtjänstfullt satsat helsidor på att presentera artisterna. För att göra kommunen mera känd i Sverige har även kommunen spenderat rejält med skattemedel till arrangemanget.

Och det verkar vara nödvändigt. När Norran ställer några frågor till artisterna om vad de vet om Skellefteå, visar det sig att de flesta är alldeles ”blåsta”. Någon vet att hockeylaget spelar i gul-svart. På kartan placeras Skellefteå i Tornedalen eller Lappmarken. En enda vet att Skellefteå är berömt för sitt guld. Och man har ”ingen” aning om namnet på någon känd författare från Västerbotten. Någon föreslår – förhoppningsvis skämtsamt (?) – Selma Lagerlöf! Det kändes som en lättnad att de två ”gamlingarna” Claes Malmberg och Tommy Körberg ändå kunde ge några vettiga svar.

Men de yngre artisterna! Ska man skratta eller gråta? Som pensionerad lärare slår man sig för pannan. Varför denna okunskap om Sveriges geografi, industri och litteratur? Vad har skolan sysslat med? I den så kallade flumskolan fick eleverna på mellanstadiet plugga in namnen på alla svenska landskap och städer och också pricka in dem på kartan – något som ger fästpunkter för sådant man sedan hör, ser på tv eller läser i tidningarna.

Läsa förresten! Varför läser de här artisterna inte böcker eller artiklar om författare? Har de inte lärt sig att tycka om böcker på mellanstadiet? Vad har deras svensklärare på gymnasiet sysslat med på lektionerna? Livet är väl inte bara musik – att bli sångidol?

En hemsk tanke! Skulle enkätsvaren ha blivit lika tomma och innehållslösa om samma frågor hade ställts till våra egna ungdomar här i Skellefteå? Lärarna på alla skolstadier i vår kommun bör ha fått något att fundera på.

Kommunen vill göra Skellefteå mera känt och satsar därför pengar på Melodifestivalen. Vi som kommuninnevånare är mycket viktigare i det reklamarbetet. Men det förutsätter att vi, när vi reser runt och träffar andra människor, har kunskap och förmåga att med stolthet kunna berätta om vårt län och våra industrier och författare. Kunna berätta om Boliden och Alimak, om Sara Lidman och P O Enquist – och även andra företag och författare som gjort sig ett namn ute i den stora världen.

Paul E Nyström, Skellefteå

undefined
Läs mer om