Ansvaret för inlandet

En kortare version av insändaren har publicerats i Norran, pappersupplagan

Låt råvaruföretagen fondera medel för lokal utveckling, föreslår skribenterna

Låt råvaruföretagen fondera medel för lokal utveckling, föreslår skribenterna

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-03-16 02:58
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Expansiva Umeå med dragning mot Ö-vik, resursstarka Skellefteå och så inlandet med sin ekonomiska och samhälliga utförsbacke: I dag är Västerbotten i mångt och mycket tre län i ett där var och en förväntas sköta det mesta själv. Samtidigt har behovet av ett sammanhållet, gemensamt Västerbotten aldrig varit större, inte minst för att kunna lösa problemen i inlandet. Men också inlandskommunerna behöver samla ihop sig, vilket tidigare visat sig omöjligt.

Som tidigare står hoppet till att några få näringar ska lyfta inlandet. Idag är det bl.a. gruvdrift, vindkraft-utbyggnad, bredband, turism och vidareförädling av skogsråvaror. Allt pekar dock på att de bestående ekonomiska avtrycken i inlandet kommer att bli få.

Däremot kan man hoppas att insikten finns om att ett samarbete mellan bl.a. länets kommuner och Norrlands riksdagsmän är helt nödvändigt. Utan samarbete lär inlandets utarmning fortsätta.

Här är några frågor och förslag som vi tycker måste diskuteras:

* Se till att det återigen fattas beslut i riksdagen om det ska finnas en regionalpolitik värd namnet i Sverige. Om inte, kan Region Västerbotten och Länsstyrelsen spela en större roll?

* Driv frågan om att de statliga myndigheterna och bolagen har ett stort och viktigt ansvar för länets utveckling och se till att det finns en rimlig statlig infrastruktur på plats.

* Är bättre vägar en förutsättning för inlandets överlevnad? Idag har vi på många håll ett vägförfall som passerat alla gränser. Bredband transportera inte människor.

* Gör upp i inlandet om vilka som gör vad när gäller utbildningar, träindustri, turistsatsningar, kommunikationer och sjukvård.

* Förstärk Umeå universitets roll i inlandet.

* Är en enda sammanhållen inlandskommun en förutsättning för inlandets överlevnad?

* Samla ihop inlandsflyget till en enda större flygplats.

* Se till att gruv-, skog -, vatten- och vindkraftsnäringen avsätter pengar i olika fonder för utveckling av framförallt befintliga större samhällen i inlandet. I dag är vi en provins som töms på råvaror och i praktiken också, pengar.

* Beskatta råvarunäringarna på plats. I dag gör skogen större nytta för inlandsborna där den står än som ett timmerlass på väg mot kusten.

* Utveckla det praktiska samarbetet över länsgränserna. Alla kan inte syssla med biltestverksamhet.

* Ta initiativet till att återigen bilda en Norrlandsbänk i riksdagen, ett samarbete mellan riksdagsmännen som måste sträcka sig från Gävle och uppåt.

* Fundera också mer på djupet vilka motiv vi har för att verkligen bosätta oss på en ort. Räcker verkligen jakt, fiske, frisk luft och skoterkörning eller behövs också bra och utvecklande arbeten för både män och kvinnor, karriärmöjligheter, ett brett kulturutbud och många träffpunkter? Hur många orter i Västerbottens inland kan eventuellt bära de senare kraven?

Det här är några frågor vi som län gemensamt behöver tänka till omkring. För om inte Västerbotten tar upp kampen för ett levande och livskraftigt inland, vem ska då göra det? Stockholm? Den så kallade Marknaden?

Kurt-Åke Sjöström, Umeå

Kuno Morén, Umeå

undefined
Låt råvaruföretagen fondera medel för lokal utveckling, föreslår skribenterna
Läs mer om