I dag är det enbart inköpspriset som är batteribilens nackdel. I allt annat är den bättre än en fossilbil. Elmotorn är helt vibrationsfri och tyst, och den har endast en rörlig del. Jämför det med en bensin- eller dieselbil som har vevaxel, kolvar, kamkedja, ventiler, startmotor och så vidare. Går en av alla dessa delar sönder så står bilen stilla.
Det finns folk som gör sig lustiga över att det skulle vara svårt att köra elbil på vintern. Skämtar ni? Hur många bensinbilar har inte vägrat starta för att oljan varit seg som kola och startbatteriet varit slut? Elbilen startar alltid, förutsatt att du laddat den. Moderna elbilar går utan problem minst 15 till 30 mil på en laddning, även mitt i smällkalla vintern. Laddningsinfrastrukturen byggs ut med rasande fart och nya elbilar laddar snabbare och snabbare.
Att köpa en sprillans ny bensin- eller dieselbil måste vara det dummaste beslut som någon kan göra i dag. Det är som att frivilligt sitta med Svarte-Petter på handen. Vem ska köpa den giftspridaren som begagnad om 3 till 4 år, när förbudszonerna avgränsar var fossilbilar får köra? Då när elbilar dessutom är billigare att både köra och köpa? När de första platta tv-apparaterna började säljas kostade de över 30 000 kronor, i dag kan du köpa en sådan för 6000 till 7000 kronor. Samma utveckling sker nu för elbilarna.
Jag bor i en by utanför Skellefteå och klarar mig med en begagnad elbil redan i dag. Att pendla till och från jobbet fem till sex mil tur och retur går utmärkt. Detta till en bränslekostnad som är en bråkdel av en dieselbils. Om jag behöver köra 80 mil utan paus för tankning eller laddning så går det alldeles utmärkt att hyra en fossilbil för den resan.
Det har i alla tider funnits bakåtsträvare som inte insett när loppet är kört och de har förlorat. Är du en bakåtsträvare?
Framtiden kommer