Omställning av bilparken till fossila drivmedel av miljöskäl är i full gång. Men det finns annat som det är förvånande tyst om.
* Bensindrivna gräsklippare. De avger betydande mängder giftiga avgaser och hälsofarliga partiklar samt växhusgaser. Värst drabbar det användaren men även omgivningen. Dessutom avger gräsklipparna oönskat buller.
Alternativ finns redan. Eldrivna klippare med kabel. De kräver viss systematisering för att inte klippa av kabeln (har hänt mig två gånger på 35 år).
Kostnadsskillnaden är betydande. En timme med el kostar mellan en och två kronor medan kostnaden för vanlig bensin är 15- 30 kronor, för alkylatbensin 30- 60 kronor.
Elklipparen är även mycket hållbarare. Min nuvarande har gått i 21 år och utan problem hittills. Den startar dessutom alltid direkt.
För den som vill undvika kabel finns batteridrivna klippare.
Eller varför inte en handdriven? Den har alla miljömässiga fördelar och ger välbehövlig motion och ljudet är väl närmast hemtrevligt.
* Snöskotrar avger också mycket miljöskadliga avgaser och oljud.
De flesta har mycket överdimensionerade motorer i förhållande till tillåten hastighet. Hög tid att elektrifiera även snöskotrarna.
* Vattenskotrar har samma miljöproblem som snöskotrar men bullrar mera .Tveksamt om vattenskotrarna har något berättigande ur miljösynpunkt med tanke på den ringa nyttan.
*Motorcyklar har samma miljöproblematik. De största utmärker sig med oacceptabelt genomträngande och åskliknande buller. Saknar av allt att döma ljuddämpare och verkar i stället ha bullerförstärkare. Jag tycker det är märkligt att inte myndigheterna verkar bry sig.
Ser fram mot när exempelvis en Harley Davidsson passerar med ett lätt susande ljud från en elmotor.
Sammantaget är det angeläget dessa redskap och fordon sektorer kommer med i miljöarbetet. Här behöver myndigheter, tillverkare och konsumenter samverka.
Eugen Lundqvist, Örviken