Hög kvalitet inom vård och omsorg är alltid viktigt, inte minst då vi genom nya industrietableringar blir fler människor i regionen. Grunden är naturligtvis alltid en bra sjukvård. De lokaler där vården sker måste också visa på ordning och reda.
Så ser det inte alltid ut på våra hälsocentraler och på vårt lasarett. Det är kortsiktiga och tillfälliga lösningar, säkert smarta lösningar uppfunna av en stressad personal. De skyltar dock inte den kvalitet som ska genomsyra verksamheten från det att kunden eller patienten kommer till sjukhuset till dess det är dags att åka hem.
Vid lasarettsentrén möts man till exempel av en handskriven, felstavad och snett upptejpad papperslapp. Inne på avdelningarna fortsätter de handskrivna instruktionerna på inredning och väggar. Det liknar mest en grinig tvättstuga. Överallt kan man se ett utbrett slitage.
På lasarettet finns en höggradig professionalism, detta speglas tyvärr inte i det man ser. Ta steget från handskrivna lappar och provisoriska lösningar till lösningar som tydligt demonstrerar den kvalitativa vården. När skyltningen ses över bör man också reflektera kring behovet av mer internationella meddelanden som passar våra nysvenskar och all ny personal i det växande Skellefteå.
Skärpning