En hälsocentral finns inom varje område i Skellefteå. Finns – alltså till namnet – men hur får jag kontakt med dem? Har ända sedan i höstas ringt min hälsocentral, och jag har börjat ringa klockan 07.55. Efter att jag talat om vad jag vill har det kommit en röst som meddelat att tiderna är slut för dagen.
I höstas behövde jag nämligen förnyelse av ett för mig mycket viktigt läkemedel. Och i denna månad hade jag också behov av kontakt med en sköterska. Som tur är finns det underbara människor på 1177 Vårdguiden, vilka i båda dessa fall fixade en kontakt till mig. Borde inte telefonsvararen meddela att det inte går att få något svar och hur jag skall göra för att komma vidare?
I min 84-åriga hjärna snurrar det. Är det vi äldre som använder oss av den talande linjen medan yngre knappar sig fram till den digitala kontakten med 1177 Vårdguiden och där får snabb hjälp?
Och medan vi sitter, ligger eller står i väntan på hjälp tickar klockan. Och tickar den nog länge kanske hjälpen inte behövs längre.
Har även provat att ringa aktuellt nummer i dag, men med samma resultat.
Ulla Martinsdotter, Skellefteå
Svar direkt
Vi beklagar att telefontillgängligheten på Morö Backe hälsocentral tyvärr inte är bra för närvarande. Vi har sett en markant ökning av antalet samtal in till oss – periodvis närmast en fördubbling – något som naturligtvis påverkar tillgängligheten. Vi jobbar hela tiden för att bättre möta det ökade trycket. För att avlasta telefonen uppmanar vi de som kan och vill att gå in via 1177:s e-tjänster istället.
Eva-Lena Holmkvist Parkström, tf. verksamhetschef, Morö Backe hälsocentral