Vi kan inte överlåta alla funktioner till datorerna

Den 19 juli 2024, när detta skrivs så har ett datahaveri präglat många funktioner i hela världen. Det har drabbat funktioner inom kommunikation, tv-sändningar lokaltrafik, banker och affärer. Det här bevisar hur sårbart IT-samhället är.

Datakrasch. Skribenten anser att vi gjort samhället för beroende av tekniska IT-lösningar.

Datakrasch. Skribenten anser att vi gjort samhället för beroende av tekniska IT-lösningar.

Foto: Ruud, Vidar

Insändare2024-07-27 04:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Detta elektroniska sätt att ordna med alla möjliga lösningar för företags, staters, kommuners, regioners, och vår eventuella bekvämlighets skull är alltså inte hundra procent tillförlitligt. När flyget börjar få problem med kommunikation och drift är vi farligt ute. Det har ryktats om att biljettsystem över hela landet Sverige genom åren har krånglat. Det gäller nog också utlandsresor.

Men nu fick vi en global IT-krasch som säges vara orsakad av en uppdatering som gick snett. Företaget som gjorde uppdateringen säges vara amerikanskt och företaget ber om ursäkt och menar att det hela inte var någon cyber-attack.

Det finns skäl att ifrågasätta hur trygga vi är med våra datorer och telefoner. Med elektronik och IT finns alla möjliga typer av risker. Solstormar, fientliga intrång i system gentemot länder, egna uppdateringar hos företag och myndigheter som går fel (på grund av trötta medarbetare?) bedrägerier mot äldre som har svårt både med tekniken och att motstå någon som är tillräckligt påstridig och överbelastningar av system som som inte är förberedda eller kompatibla med en teknik som kräver kraftfullare servrar.

AI har redan gjort entré och mot denna teknik så finns redan kritiker. Jag vill bara säga att funktionerna som gör livet svårare och inte lättare för många människor är många. Det är alltifrån toa-besök som ska knappas in med koder, det är affärer som inte tar emot kontanter, det är företag och myndigheter som skickar fakturor som inte har något perforerat inbetalningskort utan bara meddelar ett plus-eller bankgironummer, det är parkeringsplatser som kräver en app i telefonen som kanske tar så mycket utrymme att telefonens kapacitet kanske inte räcker till, det är olika former av Bank-ID och lösenord som krävs för att du ska kunna gör viktiga transaktioner, det är sjukvården som idag bygger mycket på datoriserade patientuppgifter och många, många fler funktioner som är hotade om IT-systemen skulle dyka i backen.

Olov Wikström, Skellefteå