Hösten 2023 påbörjades arbeten med schaktning och kabeldragning för de kommande kamerorna. Men ingen av de (ännu icke aktiverade kamerorna) har placerats i närheten av den tätast befolkade vägsträckningen genom Ersmark, utan flera kilometer väster och öster om byn!
På Trafikverkets hemsida kan man läsa att kamerorna placeras där de gör mest nytta för att rädda liv.
Att då placera två kameror på 80-sträckan mellan Kusmark och Ersmark (Ersmarksängarna) där endast en fastighet med direktutfart finns, påverkar ju inte hastigheten på fordon som passerar genom Ersmark, 2 km från kamerorna, där man ändå sänkt hastighetsbegränsningen till 40 km/h. Tyvärr respekteras inte hastighetsbegränsningen nämnvärt och nattetid råder djungelns lag. Snarare är det så att man hajar till om en bil bara kör i 40 km/h.
Inne i byn finns ett 25-tal fastigheter nära vägen, som dessutom saknar trottoarer. Flera boende är barnfamiljer. Vid möte mellan tunga fordon, är man som oskyddad trafikant hänvisad till diken eller upp på plogkarmarna vintertid.
Den kamera som placerats längs Storkågevägen strax väster om Kåge, mäter dessutom bara fordon på väg från Ersmark, varför den inte gör någon som helst nytta för Ersmark.
Boende längs Storkågevägen i Kåge, där 70 km/h råder, kan glädjas åt den kameran, men den begränsar ju inte hastigheten på trafiken västerut över huvud taget.
Det som lät så lovande, verkar till slut bli som sagans tummetott. Gör om och gör rätt, är mitt förslag.
Jörnsvägsbon