Att byta logotyp, ändra text och liknande, kan säkert ha olika för och nackdelar. Men två exempel i våran vardag sticker ut.
Exempel 1: Norrmejeriers namnbyte på de olika förpackningar i deras produktionsled, ter sig fortfarande som tillhörande bland de mest onödiga. Övertydligheten liknar mest text ur en saga för små barn. Vad kostade kalaset? Man hade kanske kunna ge bönderna några ören mer för mjölken. Hur mycket fick den eventuella konsult som kom med förslaget?
Exempel 2: Skellefteå kommuns avfall & återvinnings nya skyltning på exempelvis Degermyrans station. Snacka om omständigt konstruerande. Jag kanske är dåligt "konfigurerad" i huvudkontoret, men att leta rätt på den gamla hederliga containern med "Brännbart" blev till två extravarv runt insamlings-stationen. De flesta containrar har ny text i stora bokstäver, med undertexter i smått, som man behöver kliva ur bilen för, eller om man har tur att det är lite bilar på rampen, så man kan köra intill och läsa.
Det hade väl gått bra med de gamla skyltarnas budskap, med tilläggstexterna man nu lagt till. Kanske någon pengakrävande konsult varit i farten här med.
A Liason