Det borde vara den tidpunkt när alla semestervikarier ska introduceras i bland annat basala vårdrutiner och alla boendes individuella planer, så det inte bara är ett dokument som man trycker i händerna på anhöriga när de tycker att det inte fungerar. Vem har då ansvar att detta genomförs med sommarpersonalen, så det blir tryggt för de boende och anhöriga under sommaren?
Vilket föredöme är man då som chef för sin personal? Som alla måste ta sin semester i perioder.
Man väljer dessutom att överlämna allt detta till en person, som inte kommer att befinna sig alla vardagar på arbetsplatsen, för den personen ska även sköta sina ordinarie arbetsuppgifter och då även sköta sina två semestrande kollegors arbetsuppgifter.
Frågan man ställer sig är om man då är överbemannad i vanliga fall, om det när man har som minst ordinarie personal på plats och flest nya och orutinerad personal på plats, då man verkligen skulle behöva arbetsledningen i den dagliga verksamheten, kan gå ner till en nästan obefintlig arbetsledning.
Det finns en avdelning på Solbacka som boende och anhöriga upplever att det fungerar generellt bra, och de har inte mer resurser andra avdelningar, så då måste det beror att verksamheten styrs av informella ledare på avdelningen som är duktiga och ansvarstagande, och ser till att boende får en trygg och stimulerande vård. Varför försöker man inte lära sig av dem och även visa uppskattning för deras engagemang?
När man läser artikeln: “Anhöriga larmar om brister på boenden”, och företrädare för kommunen säger: “Så generellt jobbar vi också väldigt hårt med att se till att kvaliteten är som den ska vara, enligt Magnus Eriksson.”
Samtidigt så visar verksamhetens egna rapporter att kvalitén blivit sämre till exempel har toapassningen minskat och därmed har förbrukningen av blöjor ökat. Hur arbetar kvalitetssamordnaren med att förbättra toapassningen så man minskar blöjanvändning, som både kostar i förbrukning och sophantering för kommunen? Blöjanvändning är en förnedring för den enskilde om denne klarar sina toalettbesök med lite hjälp.
Vi anhöriga som önskar "världens bästa omsorg"
Svar:
Det finns ingen vikariebudet för omsorgens chefer, vilket innebär att under sommarmånaderna när semestern ska förläggas, behöver verksamheten lägga ett pussel även för omsorgens chefer för att säkerställa att det finns ett tillräckligt antal chefer på plats. I praktiken innebär detta att de chefer som finns på plats får hjälpas åt med den dagliga driften av omsorgens samtliga verksamheter och ingen verksamhet kommer att kunna ha en chef på plats precis hela tiden. Cheferna har i de allra flesta fallen valt att dela upp sin semester och tar alltså inte ut fyra veckors sammanhängande semester, i flera fall tar man ut semester på höst eller vår– allt för att verksamheten behöver flyta på under sommaren och detta utan att cheferna omfattas av något sommaravtal. Det är föredömligt.
Den chef som just nu huvudsakligen sitter på Solbacka har tidigare i år vikarierat som chef på just Solbacka, och har även arbetsledande erfarenhet från andra verksamheter inom omsorgen. Den semester som beviljats för cheferna innebär att det finns ett antal chefer på plats under hela semesterperioden, och av erfarenhet är andra perioden skörare så inför den kommer båda Solbackas chefer vara på plats samtidigt i ett par veckor. Samtliga chefer får prioritera bort sina ordinarie arbetsuppgifter under sommaren i den mån det behövs, för att säkerställa den dagliga driften.
Verksamheten har satsat på introduktionen denna vår och många av våra vikarier har fått sin introduktion tidigare och i större omfattning. Inom omsorgens kvalitetsprojekt Kvalitet i Omsorgen satsas bland annat på utbildning för samtlig personal i basal omvårdnad, detta är dock inte kvalitetssäkringsamordnarens uppdrag utan en annan del av projektet. Målet är naturligtvis att vi ska förbättra vår kvalitet genom dessa insatser.
Hanna Mattson Verksamhetschef Omsorg, Norsjö kommun