Tisdag den 21/12 postar jag tre stycken pappersfakturor i postlådan på Norrbölegatan 42. Noterar då att den var proppfull. Tänkte då att det kan bero på mycket julpost. På lådan står det att den töms måndag till fredag klockan 09.00, så då borde den vara tom nästa dag. Men icke.
Postar ytterligare tre fakturor onsdag kväll 22/12. Fortfarande riktigt proppfull postlåda. Upp till taket, Ringer då torsdag morgon till poståkeriets 0771-nummer och påpekar detta. Får besked att detta ska åtgärdas under dagen. Döm om min förvåning när jag far förbi på juldagen och kollar lådan; ej tömd. Måndag morgon 27/12 fortfarande ej tömd. Ringer direkt poståkeriet som säger att de ska fixa tömning.
Bad att få bli uppringd för att få en förklaring. Då detta ej hände föranleder det mig att skriva denna insändare. Hur kan Postnord missa tömning av en postlåda under en hel vecka!? Vilka eventuellt andra postlådor slarvas det med? Att man kan glömma en dag är väl mänskligt, men det här tar priset.
Olle Johansson
Svar direkt
Tack för dina synpunkter. Det här var en tråkig nyhet, jag har redan varit i kontakt med det lokala brevbärarkontoret för att höra mer vad som kan ha hänt. Jag håller helt med insändarskribenten att en hel vecka är för lång tid att missa en låda.
Vi har normalt bra rutiner för våra brevlådetömningar. Vad vi kan se i våra system är att lådan inte tömdes de datum som anges i insändaren. Självklart borde vi ha upptäckt felet själva och tidigare. Orsaken är en hög sjukfrånvaro och hög arbetsbelastning. Färre medarbetare har fått täcka upp för sina sjuka kollegor och det har tyvärr blivit en miss i kommunikationen kring den här lådan.
Jag kan bara beklaga detta och kan försäkra att vi kommer att göra allt vi kan för att den inte ska upprepas. Vårt uppdrag är att tömma lådorna dagligen och det har vi alltid fokus på.
Johan Mossberg, områdeschef Västerbotten