Det känns hänsynslöst mot de många äldre i våra verksamheter, som inte alls är bekväma med att söka på hemsidor eller använda Facebook. Appen Kyrkguiden har vi upplevt fungerar dåligt. Det finns många lokaler där det står ”inga registrerade aktiviteter” fastän det är verksamhet där. Nu ser vi ju också hur sårbar datavärlden är, sedan Svenska kyrkans it-system hackats.
Vi kan förstå att annonseringen kostar en del, men det bör väl få kosta att nå ut med det som kyrkan gör? Måste det ena utesluta det andra? Vi läser i Norran den 21/12 att tidningen går mot strömmen och får fler prenumeranter.
Det vettigaste vore väl att ha kvar den nedre halvan av nuvarande sida i Norran. Den har en bra översikt över vad som händer i hela Skelleftebygden. Sen kan man ju även lägga ut den på Facebook, Instagram och hemsidor, men det krävs ju ett aktivt val för den som ska se den där.
Vi möter många som läser predikoturerna fast man inte är aktiv i kyrkan. Man läser, just för att de finns i lokaltidningen, och får en påminnelse om kyrkans budskap.
Birgit och Lars Lundström
Svar direkt
Inledningsvis vill jag tacka för ert engagemang. Tillsammans med våra anställda medarbetare bidrar ni stort till en kyrka för alla. Att förändra vår annonsstrategi är en tanke vi umgåtts med en längre tid, och många svenskkyrkliga församlingar och pastorat har gjort samma resa före oss. Vi tar inte bort predikoturerna annat än att helsidan i Norran på sikt avvecklas (etapp ett till sista helgen i mars, etapp två fram till midsommar). Vi väljer istället att bredda målgruppen genom att verka mer i de kanaler där de allra flesta idag söker information, nämligen digitalt.
För de, inte bara äldre, som saknar datorvana finns alternativ i form av månadsblad som dels läggs ut i våra kyrkor och lokaler men också kan skickas ut per post för de som vill. Under första delen av 2024 kommer utbildningssatsningar i appen Kyrkguiden och vår webbkalender att erbjudas för intresserade.
Tyvärr störde en cyberattack ut våra kalenderfunktioner innan jul, men det ett av få avbrott vi upplevt och efter denna incident har också säkerheten höjts i våra system. Vi upphör heller inte helt att annonsera i dagspress, men fortsättningsvis kommer detta att ske vid mer specifika tillfällen.
Självklart kommer det att kännas konstigt för en del att slå upp fredagstidningen och inte mötas av vår röda helsida, men var sak har sin tid och nu är det dags att öka närvaron i de kanaler där de allra flesta trots allt befinner sig. Jag svarar för Skellefteå pastorats räkning, vilket innebär församlingarna Byske-Fällfors, Jörn-Bolidens, Kågedalens, Sankt Olovs och Skellefteå landsförsamling. Hur övriga församlingar i närområdet gör är upp till respektive organisation. Närmare information kommer.