Varför skiljer Länstrafiken på var man köper biljetten?

Skribenten undrar varför det är olika giltighetstider beroende på var man köper sin bussbiljett och får svar direkt.

Skribenten undrar varför det är olika giltighetstider beroende på var man köper sin bussbiljett och får svar direkt.

Foto: Norran

Insändare2024-11-13 22:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå kommun vill att vi ska tänka på miljön och åka buss. Därför höjer man bilparkeringarna i Skebos lägenheter i Burträsk och erbjuder provbiljetter till buss. Jag antog erbjudandet i våras och köpte en rabattbiljett för tio resor av busschauffören för 480 kronor. Åkte tre resor i våras och allt verkade lovande.

Döm om min förvåning när jag senare under hösten skulle ta bussen igen och sträcker fram mitt kort. ”Det är tomt” sa chauffören. Hur kunde det vara så? Chauffören visste inte och jag fick köpa en ny biljett.

När jag kom hem, kollade jag på Länstrafikens hemsida: ”Giltighetstiden för biljetten är 365 dagar från första resan när du köpt biljetten i appen. Vid köp på andra försäljningsställen än appen är giltighetstiden 90 dagar från första resan.” Hur kan det vara möjligt att Länstrafiken skiljer på var och hur man köper sin biljett? 

Alla ska tydligen ha en smart telefon och kunna ladda ner en app för att få en biljett med längre giltighetstid. Detta är orimligt. Alla har inte smarta telefoner, kanske särskilt ovanligt bland äldre pensionärer med lägre pensioner – de som särskilt behöver bättre villkor.

Länstrafiken i Västerbotten måste genast ändra villkoren för biljetter så att det inte spelar någon roll var men köper sin biljett. Priset och giltighetstiden ska vara detsamma.

Carin Lundberg

Svar direkt

Jag beklagar att du drabbats av att dina resor förfallit från ditt busskort. Det är inte helt enkelt men jag ska försöka förklara varför villkoren ser ut så här nu under en period. 

Anledningen till att vi har kortare aktiverings- och giltighetstider på busskorten är för att Länstrafiken arbetar med att byta biljett- och betalsystem. Det innebär bland annat att alla busskort och våra två appar byts till nya.

Inför systembytet behövde vi ta ett beslut om kortare aktiverings- och giltighetstider som gäller under tiden för systembytet i både apparna och för busskorten. Anledningen till att det nu är längre aktiverings- och giltighetstider på resor köpta i appen är för att den nu nya appen är en del av vårt nya biljettsystem. När hela systembytet är klart återgår vi till längre aktiverings- och giltighetstider även för biljetter på busskorten. 

Vår avsikt är inte att försvåra för er resenärer utan detta är en del i vårt stora och långsiktiga arbete – som vi gör för att det i slutändan ska bli enklare och bättre för er resenärer.

Elin Valfridsson, marknads- och utvecklingschef, Länstrafiken Västerbotten AB