Varför lanserar biblioteket en app som inte fungerar?

Signaturen Läsplatta till salu har funderingar om bibliotekets nya app och får svar direkt.

Signaturen Läsplatta till salu har funderingar om bibliotekets nya app och får svar direkt.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2024-11-17 04:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå stadsbibliotek har sedan en tid tillbaka torgfört lanseringen av en uppgradering av appen Biblio för lån av digitala böcker. En app som även finns i en webbversion. Uppgraderingen utlovar att det ska bli "ännu enklare att söka fram böcker och få lästips".

Nu har lanseringen skett, men som låntagare konstaterar jag att den utlovade uppgraderingen uteblivit. I mina ögon rör det sig snarare om en nedgradering. Detta grundar jag bland annat på att det inte längre finns någon funktion för att överföra lånade böcker till läsplattor, vilket för mig är helt obegripligt. 

Att det på bibliotekets hemsida framgår att denna funktion – och andra som försvunnit – är "under utredning" leder till frågan; Hur motiverar biblioteket en lansering av en app som är långt ifrån färdigutvecklad och som i praktiken medför en försämring av tidigare version?

Läsplatta till salu

Svar direkt

Vad roligt att du har använt och uppskattat appen Biblio för din läsning. Den senaste uppdateringen kommer från leverantören, och vi har dessvärre ingen möjlighet att tacka nej eller skjuta upp den. Nu när uppdateringen är på genomförd kan vi återkoppla till leverantören för att förbättra och utreda de funktioner som vi inte är nöjda med. Det är detta vi menar när vi säger att något är "under utredning".

Vi är tacksamma för dina synpunkter och de kommer att vara till hjälp i vår dialog med leverantören. Om du har fler frågor kring appen eller andra tjänster är du alltid varmt välkommen att vända dig till våra skickliga bibliotekarier på Skellefteå kommuns bibliotek.

Ulrica Hedsberg och Jessica Lundberg, enhetschefer biblioteksenheten